interview with IRON

Vad heter erat band? IRON
Vem startade bandet? Thomas hade idéen, samlade ihop polare, några föll bort, o kvar blev fyra personer. 
Hur bildades bandet? Vi fick höra av thomas att det var ett fett projekt på gång, som skulle spela force of change av Strife, så det klart man samlas kring bordet, haha.
Berätta en kort presentation av vilka ni är? Thomas (sång) är en rymdstolle med förkärlek till underjordisk kultur. Erik (gitarr) dyrkar Motörhead och att svinga tunga saker över huvudet. Yohanna (bas) är peppad på allt som gör livet lite godare helt enkelt, och jag (Calle, trummor) vill mest vara ute på nätterna så jag slipper ha o göra med folk, o sova på dagarna.
Vart kommer ni ifrån? Karlstad trakten, Alingsås, Västervik och Tranås. 
Hur träffades ni? Genom hardcore spelningar runt om i sverige, mer eller mindre.
Hur gamla är ni? Är en blandad kompott på mellan 25-34 år. tror jag.
Vad var planerna när ni startade bandet? Att spela force of change. om och om och om igen.. Vi har fortfarande inte satt den riktigt 100 än.. Illa!
Förklara för dom som inte hört er, hur låter eran musik? Som en blandning av Tragedy, Final Exit och Minor threat.
Vart var erat första gig?/Vart var erat senaste gig? Första spelningen gjorde vi i vår käre vän Kajsa´s lägenhet på möllan här i malmö. Vi hade sex låtar som vi rev av på tio minuter. Efteråt insåg vi att vi glömde spela en låt. Så kan det va ibland när det går undan.
Vem skriver låtarna?/Vem gör musiken? Erik kanske har ett riff han kommit på, o så spelar han det. vi andra bygger på det riffet om vi gillar det, och sen har vi en låt (mer eller mindre), och thomas lägger sång på det. Andra gånger så får t ex jag upp en melodi i huvudet som jag vill göra en låt av. Då nynnar jag den melodin till Erik och spelar luftgitarr så han förstår precis allt, och så blir det kanske nått att ha. Det är inte atomfysik vi sysslar med, haha! 
Vem har bäst humor? Det där var en klurig fråga. Lite svårt att svara objektivt kanske, men jag kan vara riktigt rolig emellanåt. En gång fick jag en tjej att kissa på sig. 
Bra och dåliga sidor med bandet? 
+Ingen super o ställer till med jobbigt fyllestrul
+Ingen av oss har stora egon.
+Vi spelar även när vi vet att vi kommer gå minus på gaget. 
+Förhoppningsvis så har det vi gör en betydelse. Jag tror det.
+Vi gör folk upprörda, som sedan beter sig som sopor mot oss, som i sin tur bidrar med energi till musiken.
-Man kan alltid vara lite mer politiskt korrekt. För tydligen är vi ute efter PK poäng...
Vad kör ni för musik stil? crustig hardcorepunk
Vilka är de viktigaste teman eller ämnen för de flesta av era låtar? Social orättvisa, djurrätt och straight edge.
Vad handlar era låtar om? Att inte ge vika för all bullshit man blir bombarderad av så fort man vaknar på morgonen tills man går o lägger sig igen. Kampen för att få bort fascism och heterosexism, eller t ex att man bör fråga sig själv om det är rätt att äta en annan varelse för endast sin egen njutnings skull.. Rymden och fysik har hittat in på ett par hörn också.
Kör ni egna låtar eller covers? Vi spelar egna låtar, men har även spelat New Aryans av Reagan Youth, och Straight Edge av Minor Threat. Force of change lär vi aldrig riktigt sätta (hrmpf, erik!), men vi jobbar på det. 
Har ni släppt någon skiva eller singel? Vi släppte vår fem spårs demo på vinylsjua som en co-release mellan oss och ett par bolag, och för några månader sen kom första albumet på vinyl likaså. Ett par samlingsskivor har vi varit med på, och det kommer snart ut en ny samling som släpps av djurens rätt. Den heter artister mot speciesism har jag för mig. Big up till Djurens Rätt som är en av de tyngsta organisationerna vi har i sverige!
Vad heter de i så fall och vilka år släpptes de? 2013: 7"- Sex positive hardcore. 2014: 12" Desperate Fight.
Vad säljer ni för merchendise prylar? Vi har t-shirts och nån ful hemmasnickrad patch. 
Vad kostar det? Tror tischorna kostar 100 riksdaler, och patchn är nog mer eller mindre gratis.
Har ni gjort någon musik video? Nej, men vi gjorde en slags promo video inför släppet av albumet. Graffiti och grejjer..
Hur gammal var du när du började med musik? Jag började spela trummor när jag var runt åtta år. snart 20 år på pallen. shit.
När bestämde ni er för att satsa på musiken? Det har vi inte gjort än, och kommer garanterat aldrig göra. 
Hur har din musik utvecklats sedan du började spela musik tillsammans? Bra fråga! När vi började så var det mer eller mindre bara jag som spelat i ett turnerande band innan, och vi kände mest bara för att se var projektet tog oss. efter ett tag så kändes den lite mer crustiga hcpunken som att det var vår grej, och vi kunde spela snabbare allt eftersom. Jag hade bara en förhoppning om att få spela skitsnabbt. Vilket jag nu gör. Nöjd!
Vad har ni för drömmar med bandet? Rätt o slätt är nog drömmen att få vara med om en radikal förändring av samhället, genom alla dessa former av utomparlamentarisk kraft! Musik, politik, engagemang, djurrätt/veganism. Alla dessa feta grejer hör ihop i visionen om en ny bättre värld. Det vi sysslar med, musik etc, är verktyg för att som liten grupp kunna så stora frön! Att få nya kids i scenen att plocka upp instrument för att avreagera sig med, istället för att fucka upp sina tonår med droger o piss, är en annan grym dröm som jag vet att jag har varit delaktig i. 
Vad har varit din största utmaning som ett band? Att få ihop våra liv, med alla olika problem, så att vi ändå kan köra på i den takten vi håller med bandet. Vi är hungriga, på ett bra sätt.
Vilket skivbolag jobbar ni med? Judas Cradle Recordings, Assault Records, Monument Records, The Underground Fraction, Mosh Potatoes, Instigate Records, DMP rec och GoXrecords, Vegan Records har nya tolvan på gång.
Beskriv din show, visuellt och musikaliskt  En riktig urladdning med allt vi har inom oss, hat, kärlek, förtvivlan. Ett gäng svettiga as med bister uppsyn och korta shorts! Smattrande trummor, grusig bas, skränig elgitarr och thomas som är mer i luften än på golvet när han går igång med mikrofonen.
Hur tycker du det är att bo i Sverige idag? Klimatet efter senaste åren med en högerregering har nog inte någon kunnat missa. Är man sjuk får man skylla sig själv, och skulle det vara så att man ser utländsk ut så blir man stoppad i tunnelbanan. Ett timvikariat får man slåss om, och en bostad i förstahand kan man bara glömma, om man nu inte har rika föräldrar eller fått ett bra jobb genom den skeva svågerpolitiken som genomsyrar alla företag som inte är en industriproduktion... Att nazister i SD och SMR får allt mer sympatier är också ett resultat av moderaternas ruttna sätt att ge mer åt de rikaste, och sopa bort mattan för resten. 
Vi står inför ett väldigt viktigt valår, och jag kan bara hoppas att inte nassesvinen får mer mandat än vad de fått till europaparlamentet. Det där är en mardröm! Ärligt talat så är jag så jävla less, men vi ger aldrig upp. 
Hur är det så här års att komma ut på gig? Sommar och turnéer är det bästa som finns, men vi tar det lugnt med spelandet i sommar, och satsar på en europasväng i oktober istället. Men vi spelar i köpenhamn, stockholm och malmö i sommar åtminstone. 
Hur taggar ni inför en spelning? Erik o Thomas brukar göra nån slags ockult gymnastik, medans jag o yohanna mest försöker få vår skit i ordning utan att stressa upp oss.  Vilka är era 2 stora favorit låtar ni gjort?  Mark my hand, Get out!
Vad har ni medverkat i tidigare? Jag spelade trummor i hc bandet ANCHOR, Erik o Thomas band minns jag tyvärr inte vad de hette (fan vad illa det här känns, men vad fan). Yohanna spelade en spelning som stand in bassist i göteborgsbandet Spiknykter.
Vad jobbar ni med förutom bandet och musiken? Jag är personlig assistent, erik jobbar på matvarulager, yohanna pluggar, thomas gör tatueringar på sin studio.
Vad skulle ni göra om musiken inte fans? Jag kan inte tala för de andra, men jag hade nog varit rätt aggressiv av mig. Ja, rosenrasande och ännu mer rastlös än vad jag är nu. 
Hur viktiga är era fans? Fans är ett rockstjärne begrepp och jag tycker inte riktigt det har med punk att göra. Att folk är peppade på det vi gör, och kommer till en spelning är mäktigt. Men att man som punkband skulle göra allt till sina fans belåtenhet eller för att uppnå något "större" är så löjligt så det finns inte. Man gör det som känns äkta, eller så låter man det vara. Folk inom punksvängen är mer än fans. Punk är skönt nog fortfarande en gör-det-själv rörelse, och då blir det att de som defineras som "fans" är så mycket mer än just bara fans. Man stöttar scenen genom att hjälpa till med det man känner sig manad till att göra. förutom att gå på en spelning, kanske köpa en skiva, så blir det till slut att man knyter nya kontakter, får nya idéer, kanske startar eget band, sätter upp egen spelning, skriver fanzine, webzine, etc. Det är det som är det fetaste med punken. Den visar hur man har allt i sina egna händer, och hur man kan göra för att hålla igång allt. Mina vänner jag träffat genom punken, just för att de är punks som jag, kommer jag alltid kunna räkna med. vart jag än är, så finns det alltid någon som känner någon, och man har ett tak över huvudet, eller nånstans att spela på. En stor världsomfattande familj!
Vad är det roligaste ett fan gjort för er? Vi fick chokladtårta i Berlin. Sånt är kul!
Vad är bästa bandet ni sätt live? Oj! Jag måste nog säga att Beastie Boys på gröna lund -09(?), MDC på skylten -08, Mogwai på debaser 2011(?) och Anna Ternheim på Peace and Love 2012 är det som poppar upp i huvudet på mig just nu. Frågar du mig imorgon så får du garanterat ett annat svar. haha!
Hur gamla var ni på er första konsert ni såg? Jag såg Glennmark, Eriksson, Strömstedt -94 när det var ett jävla ståhej runt fotbollsbronset. Då var jag sju år. Min första punkspelning var i min hemstad Tranås och de lokala stofilerna Rövsvett spelade. Minns inte hur gammal jag var, men kanske 11-12 år.
Vad har ni för mål med er musik? Att fortsätta utvecklas, sprida budskap och låta kängnäven svingas ännu längre bort.
Hur gamla var ni när ni stod på en scen för första gången? jag var nog runt åtta. Spelade på en sketen maracas i ett sambatåg. 
Förutom era musik stil ni spelar vad gillar ni för musik stillar att lyssna på? Death metal.
Vilka saker är ni mest rädd om? Hmmm. Jag har successivt förstört mina öron, så dom är jag mest rädd om. De andra vet jag inte vad det är rädda om, men jag kan nog garantera att det är familj och vänner i primär prioritet iaf.
Vad är ni rädd ska hända er i framtiden? Jag skulle bli riktigt ängslig om de andra plötsligt skulle vilja spela nu-metal.
Vad är största rädslan när ni går upp på scenen? Tror inte vi har nån direkt rädsla, men att vi råkar ha sönder någon vi tycker om vore rätt trist.
Vad driver ett band som inte är jättekända och lever på det att fortsätta att spela? Jag spelar för att jag kanaliserar min ilska genom trummorna. Jag måste spela i ett band. Jag vill kunna spela hårdare för varje spelning. Vi har alla en drivkraft att vilja förändra, ha roligt, och göra ett jävla oväsen. 
Hur ofta repar ni? nån gång i veckan, eller mer om vi ska ut på spelning.
Var repar ni? i en replokal som studiefrämjandet tillhandahåller. 
När startade ni erat band? 2012.
Kör ni alltid samma låtar live eller varierar det? Sen Yohanna nyligen började spela bas med oss, så har vi mer eller mindre haft nästan samma setlist, för att inte krångla till det. men det är rätt dynamiskt ändå. Man kväver sig själv om man alltid skulle spela samma låtordning.
Vilka länder har ni spelat i? Sverige, Danmark, Tyskland, Belgien, Tjeckien. 
Hur laddar ni upp för ett gig? Förhoppningsvis har vi hunnit äta, o då kan man vara lugn. Annars är uppladdningen att inte göra av med så mycket energi. Och att leta efter mat.
Vad är din pre-show ritual? Äta kakor och måla graffiti.
Vilka är dina favorit och minst favorit arenor ni upp trät på? Favoriten är nog Na Pul cafeet i Prag. Värsta stället är kanske Vilnius i Litauen med mitt gamla band. Trodde allvarligt att jag skulle få böldpest.
Har ni behövt ställa in någon konsert? Nej, än så länge är vi odödliga. 
Bästa/sämsta genomförda spelning? Svårt att säga, men jag tyckte Na pul cafeét i Prag var sinnessjukt roligt, ihop med sista sekunden gigget här i malmö. Så dom två kanske var,,,bra? Sämsta lär nog varit i örebro för ett tag sen när vi kom dit alldeles för sent, fick gå direkt upp på scenen o spela helt groggy av hunger, jag hade sönder trummorna, o vi var allmänt kassa. 
Var brukar ni sova när ni ska på turne? Alltid på golvet hemma hos personen som sätter upp spelningen, och en av oss sover i bussen med instrumenten.
Hur mycket folk brukar komma på era gig? En stadig blandning på mellan 10-500 personer har vi fått se hittills.
Vart har ni planer på att spela resten av året? Italien, Bosnien, Serbien, Kroatien, Slovakien, Belgien, Polen, Tyskland, Holland, kanske Schweiz.
Berätta om dina kommande spelningar och varför vi bör vara där? I Köpenhamn (16:e augusti) kommer vi spela med Napalm Death, vilket är ett gammalt viktigt band som fortfarande är riktigt bra live! I Stockholm (31:a augusti) spelar vi med Catharsis som likaså är ett viktigt gammalt band som efter deras reunion är lika magnifika som förr. Lätt ett av de bästa band jag sett spela de senaste åren! Svin från sthlm kommer spela också, o de är överfeta på alla sätt!
Vad tycker ni om att de går att ladda ner musik från internet i stället för att de köper skivor? Jag laddar ner en hel del, just för att jag vill ha bra musik att lyssna på, och när jag har råd så köper jag musiken om den är bra. Är det ett turnerande band så är chansen större att jag köper skivan om jag gillar det jag hör. Att ladda ner musik skadar mest de största bolagen som ändå inte ger artisten ett skit för musiken, så jag bryr mig inte. Är det små bolag, så köper man skivorna i större utsträckning eftersom svårtillgänglig musik är för folk som letar=bryr sig=köper ett fysiskt ex. 
Vad är din syn på skivindustrin idag? Supporta alla små bolag som ger sin själ och hjärta för att få ut band som är grymma. De gör det inte för att tjäna pengar, för det finns inga. Och racka populärmusik!
Hur skulle du beskriva ditt sound i en mening? Råljud!Vilka är era favorit undermåliga instrument? Vet inte exakt hur du menar, men jag kan tycka att det är rätt ball att lyckas spela bra på ett trasigt trumset i typ Polen som man får tejpa ihop för att skiten ens ska stå upp. Men oftast blir man bra förbannad för att allt bara går sönder i smulor när jag kör igång.
Vad är första steget till en ny låt? Ett riff som förhoppningsvis ingen gjort innan alltför många gånger! Ibland har man otur.
Har någon av er låtar publicerats? Ja, i en dokumentärfilm om Straight Edge, som heter Trogen till döden. Gjord av Andreas Ljungman. Då använde han låten Mark my hand. 
Vilken bild tror du att din musik förmedlar? propert nerpissad surgubbe.
När ni gör en låt vart är ni då/ Vad inspirerar er musik? oftast hemma i lilla gemaket, eller kanske på cykeln med en nynnande ramsa som sen blir ett luftgitarriff, som sen blir ett riktigt riff. Vi bygger musiken ifrån egna erfarenheter, våra vänners erfarenheter, från snuthat, gatuliv och allt annat piss man måste stå ut med.
Vad var en av dina bråkets stunder som ett band? Vi har inte bråkat än vad jag minns. Vi tar hand om all bullshit innan det blir allvar av det. 
Vad är det bästa och sämsta med att spela klubbarna? Sämst är att det är åldersgräns, vilket utesluter många yngre som vill se spelningen. Att även alkoholkulturen gör att folk beter sig som jävla döskallar mot varandra är också helt värdelöst... Tror inte det finns nått riktigt bra med att spela klubbspelning.  
Vad har ni för internet sidor? Vi finns på Facebook, men det enklaste är nog att kolla upp vår bandcamp, så man kan lyssna på låtarna. xironx.bandcamp.com.
Vad har ni före förebilder? Jag personligen är inte mycket för idolisering, och de flesta som spelat i vegan straight edge band som vi gör, har ju sålt ut för en massa löjliga ursäkter efter ett par år. Men jag tycker att den gubbe som hållt pall i alla dessa år utan att bry sig om en massa trams o skit och fortfarande är gjuten är Ian McKaye från Minor Threat. Han tar jag av hatten för i alla väder.
Vad inspireras ni av? Bra vänskap, dålig vänskap, svek, dubbelsvek, hat, kärlek, passion, kampen för rättvisa, vandalism, kaos. Mat och en sensuell partners närhet ger också extra krydda till vårt band, haha. 
Är det lättare att hämta inspiration från äldre band än band som är aktiva idag? Hehe. Ja. Äldre band hade mer jävlar anamma o mindre pedaler/katchiga oneliners än dagens...
Vart är vanligas att ni spelar? Det har blivit Köpenhamn av nån lustig anledning. Och stockholm!
Vad har ni för planer för framtiden? Skicka alla nassar åt helvete! Turnera europa, få ut skivan i syd/nordamerika, göra nya låtar, turnera, och hålla bollen igång i 200 blås.
Vilka är de största hindren för band? För stora egon. Alltid kommer det nån o ska hålla på... Eller orealistiska mål. Knark är en klassiker också. Förutom för Rolling Stones då. De asen vägrar ju att vare sig sluta spela eller dö.
Nåt att tillägga? Tack Robex för den längsta intervju jag nånsin svarat på. Fortsätt med din grymma blogg!
En sak till. Organisera dig! Du som läser detta, kan göra skillnad som är livsviktig för både människor o djur. Älskar du djur, gå in på djurrattsalliansen.se, eller djurensratt.se. Står det dig upp i halsen att nazismen blir allt mer normaliserad i sverige, så kika på antifa.se, eller sac.se om du vill vända piskan mot en dålig chef på jobbet. Fatta.nu är en käftsmäll mot det sexuella våldet, och Motkraft.net som en resursbas för allt vi står för. Det är VI som är gruset i kugghjulet på maskinen. Du o jag. Det är vi som är den stora massan. Vi kan göra allt vi vill.
Mvh Calle, Erik, Yohanna och Thomas. IRON.

Kommentera här: