Intervju med M.A. Numminen

Vad heter erat band? Jag har nuförtiden två band, mestadels den duo, som innehåller Pedro Hietanen och mej. Några gånger årligen en kvartett, som heter Den Nyfolkliga Allmogejazzorkester, där Pedro spelar dragspel, Jani Uhlenius piano och Pekka Sarmanto bas.

Berätta en kort presentation av vilka ni är? Jag är mångsysslare. Pedro är mestadels musiker, stundom också skådespelare. I kvartetten spelande musikerna Jani och Pekka är heltidsmusiker.
Vart kommer ni ifrån? 
Jag kommer från Somero (ligger mellan Helsingfors och Åbo), Pedro från Kouvola i östra Finland, Jani från Träskända nära Helsingfors och Pekka från Helsingfors.

Hur träffades ni? Jani kom med orkesterledaren till min andra skivinspelning 1966, Pekka också. Pedro var en fattig rockmusiker, som behövde jobb 1977, och presentade sej till mej. 

Vad heter ni?/Vem spelar vad?/Hur gamla är ni? Namnen ovan, instrumenterna också. Jag 74, Jani och pekka 69, Pedro 65.

Förklara för dom som inte hört er, hur låter eran musik? Svängande och rolig.
Vart var erat första gig?/Vart var erat senaste gig?
Första giget är omöjligt att minnas, det senaste var i Helsingfors den 4 augusti. Därefter började jag skriva, Pedro tog ett teaterjobb.
Vem skriver låtarna?/vem gör musiken?
Jag änvänder mycket gamla jazzevergreens och liknande. I andra sammanhang, barn- och klassikt, komponerar jag allt.

Hur gammal var du när du började med musik? Jag började med trummor, när jag var 14.
Hur ofta repar ni?
Ytterst sällan.
Var repar ni?
På hotellrum.
När startade ni erat band?
Duo med Jani 1970, bandet också 1970
Vart har ni spelat från till 2014? 
Från 1966 ensam, duo 1970, band 1970

Kör ni alltid samma låtar live eller varierar det? Det beror på tillfället. En normalkonsert med duon innehåller gamla låtar. Barnkonserter också. När jag gör klassiskt, blir det oftast mina nya kompositioner.

Kommentera här: