intervju med Rick Titrö

Personliga frågor om bandet och deras medlemmar:

Har ni spelat i något tidigare band? Mitt första band bildades någon gång i mellanstadiet. Vi hette Tjangalla Bangalla. Sedan dess har jag haft flera olika konstellationer, exempelvis Förortsbarn, Melodifestivalen, Slashasarna, Spruckna Toner och Gökboet. Och så mitt projektartade kompband Kärleksministeriet som inte har någon fast sättning utan skiftar medlemmar efter behag.

Hur kommer de sig att ni började komma in på musik området?

Jag har väl alltid varit intresserad av musik. Mormor och morfar spelade mycket dragspel på privata fester och jag lyssnade på mycket musik redan som liten.

I lågstadiet fick jag andningssvårigheter, mina lungor arbetade inte ordentligt och jag tappade håret på grund av för lite syre i hårsäckarna.

Vi prövade alla konventionella astmamediciner men ingenting funkade. Tills en lärare kom med den briljanta idén att jag skulle börja spela ett blåsinstrument, helst saxofon.

Som den lydiga och goda samhällsmedborgare jag är följde jag självklart farbror doktorns hänvisningar. Och det hjälpte.

Vad heter ni?/ Vem spelar vad?/ Hur gamla är ni?

Rick Titrö, 26 år. Jag kan väl traktera de flesta instument utom bleckblås, flöjter och stråkar. På senaste plattan "Serenader längs Ensamhetens Boulevard" blev det 18 stycken:

Sång, dragspel, mandolin, tenorsaxofon, munspel, melodika, elorgel, piano, elgitarr, akustisk gitarr, elbas, kontrabas, cajón, handklapp, tamburin, ägg, maracas, trummor och programmering.

Live blir det dock oftast bara sång, akustisk gitarr och munspel.

Har ni haft tidigare medlemmar? Jag är soloartist men jag spelar ibland med ett projektartat kompband som kallar sig för Kärleksministeriet.

På dess senaste konsert bestod vi av:

Rick Titrö: Sång, akustisk gitarr och munspel

Ulf Nilsson: Fiol, nyckelharpa, mandolin och tin whistle

Kristina Svensson: Dragspel, banjo och munspel

Martin Lundahl: Fiol

Maria Olofsson: Piano

Robin Burnett-Cargill: Elbas

Georg von Heland: Slagverk

På skivan "Serenader längs Ensamhetens Boulevard" bestod Kärleksministeriet av:

Magnus Larsson: Fiol och nyckelharpa

Ulf Nilsson: Cello

Evelina Bäckström Blückert: Kör

Kristina Svensson: Kör

Eric Zetterholm: Kör

Var kommer ni ifrån?

Jag har mestadels bott lite runtom i södra Skåne men med Malmö som bas.

Augusti 2012-september 2014 bodde jag dessutom i Västervik för att plugga på Visskolan i Västervik.

I nuläget bor jag i Malmö igen.

Vilket år startades bandet? 25 februari 1989

Vad spelar ni för musik stil?

Man skulle väl kunna säga att det är någon form av modern visa med grunden i punken.

Visan är för mig ingen musikstil utan ett förhållningssätt till texterna. Textbaserad musik helt enkelt.

Punken är inte heller en genre för mig utan en inställning och attityd. DIY och skit-i-etablissemanget-för-etablissemanget-har-alltid-skitit-i-oss.

Vad inspireras ni av? Sådant jag läser om i tidningen, folk jag möter, vad som händer i mitt liv och annan kultur jag tar del av.

Hur ofta repar ni? Som soloartist behöver jag inte repa. Kan jag låten är det bara att kötta.

Vart repar ni? Överallt och ingenstans

Använder ni öronproppar när ni uppträder? Nä

Hur har ni utvecklats sedan ni började med musiken? Jag har blivit bättre på allt. Min främsta styrka skulle jag själv hävda ligger i mina texter och antal instrument jag kan traktera.

Har ni något annat intressen eller jobb utanför bandet och musiken? Hösten 2014 till sommaren 2015 tog jag ett långtidsvikariat som musiklärare i grundskolan på Skolområde Autism i Malmö.

Jag har också alltid extraknäckt som kontaktperson, ledsagare och personlig assistent.

Söker ni bokningsbolag, vad har ni för tankar och krav runt det i så fall? Gärna. De senaste åren har jag haft upp till ca 100 konserter om året. Jag är dock ganska dålig på att förhandla om gager. Så jag kan behöva någon som tar hand om den biten åt mig istället.

Söker ni skivbolag, vad har ni för tankar och krav runt det i så fall?

Gärna. "Serenader längs Ensamhetens Boulevard" släppte jag själv men jag var dålig på att marknadsföra den.

Till nästa platta, som förmodligen kommer heta "Laglös", skulle jaq sköta den saken bättre.

Det skulle också vara bra att spela in i en "riktig" studio så att ljudet blir bra på riktigt. Sist gjorde jag allt själv.

Det kanske är något ett bolag kan hjälpa till med.

Jag vill dock ha stor konstnärlig frihet och kunna göra precis vad jag vill utan att behöva tänka på hur stor kommersiell slagkraft det kommer ha.

Jag vill inte heller drunkna i de stora bolagen som hellre koncentrerar sig på deras största artister.

Frågor om eran musik och texter:

Hur kommer de sig att ni gör musik? Jag kan inte låta bli

Vad handlar era låtar om i de stora hela? Det kan handla om lite allt möjligt. Ofta kan de dock vara ganska samhällsmedvetna. Men aldrig rena plakattexter.

Den senaste tiden har mina texter blivit allt mer personliga och jag har även skrivit en del rent självbiografiska texter.

Vem skriver texterna? Rick Titrö

Vem gör musiken? Rick Titrö

När ni ska göra en låt börjar ni med musiken eller texten? Först bestämmer jag vad låten ska handla om, sedan på vilket sätt jag vill berätta det på. Sedan avgör jag vilket musikaliskt uttryck som skulle gagna det litterära uttrycket bäst.

Sedan skriver jag texten och musiken till första versen (och i de fall det finns någon även refrängen) samtidigt. Sedan använder jag melodin till de resterande verserna.

I vilken miljö brukar ni göra era låtar? Hemma

Spelar ni bara egna låtar live eller även covers?

I stort sett. På längre spelningar, exempelvis på krogar, kan det hända att det blir en och annan cover också.

Men jag spelar aldrig monsterhits utan bara låtar som jag tycker att andra också ska få en chans att få upptäcka.

Vilket språk sjunger ni på? Skånska

Frågor angående era spelningar och liknande uppträdanden:

Hur många har kommit som minst på era konserter? Ljudteknikern och barpersonalen.

Hur många har kommit som mest på era konserter? Ca 4000

Hur har ni gjort eller tänker göra för att det ska komma mer publik på era gig? Mycket av min marknadsföring gör jag genom sociala medier såsom facebook men jag skickar även pressmeddelanden till de lokala tidningarna.

Vilka åldersgrupper dras oftast till era konserter? 14-84

Spelar ni alltid samma låtar live eller varierar det? Jag har väl några standardlåtar och en hel del annat att välja och vraka bland.

Har ni något stam ställe där ni brukar spela?

Det finns flera ställen jag återkommer till, oftast i mina olika hemstäder.

I Västervik blev mina hemscener Briggen, Visarkivet och Gamleby Folkhögskola

De festivaler jag spelat flest gånger på är nog Fröidhafestivalen, Visfestivalen i Lund och Visfestivalen i Västervik (öltältet)

Vart var erat första gig? Jag tror det var en skolavslutning.

Vart var erat senaste gig? Just nu är jag ute på en turné som går mellan Köpenhamn och Härnösand. Senaste var igår (tisdag 28 juli 2015) på Visfestivalen i Lund.

Har ni behövt ställa in nått gig nån gång? Ja. I månadsskiftet juni-juli skulle jag spela åtta gånger på restaurangen Skärgårdsvillan i Västervik. Dagen innan den första av dem fick jag ett sms av arrangören där han helt sonika ställde in de tre första.

Vart har ni spelat i år? Mellan Malmö och Östersjäland utanför Härnösand. Nästa vecka har jag även gjort Köpenhamn.

Vart har ni planer att spela resten av året?

Lördag 1 augusti, Seglarpaviljongen, Landskrona

Onsdag 5 augusti, Tjili Pop, Köpenhamn, Danmark

Fredag 7 augusti, Nolbygårds, Alingsås

Lördag 8 augusti, Kortedala Visfestival, Göteborg

Söndag 9 augusti, Bengans, Göteborg

Måndag 10 augusti, Holy Moly, Göteborg

Lördag 29 augusti, Loftahammarsutställningen, Loftahammar

Måndag 14 september, Stadsbiblioteket, Malmö

Torsdag 15 oktober, Bibliotek Väster, Lund

Turnéplanen kommer såklart utökas med tiden.

Vilka länder har ni spelat i? Sverige, Finland, Skåneland och Sameland. I andra konstellationer har jag även spelat i Danmark, Tyskland och England.

5 augusti 2015 är det dock dags för min egentliga debut i Danmark.

Sen är det väl bara Norge och Sameland kvar bland länder som kan förstå mina texter.

Frågor angående era merchandise:

När började ni sälja Merchandise? Egentligen 2002 eller nåt. Dock bara egentryckta demos. Sommaren 2014 släpptes min första officiella platta "Serenader längs Ensamhetens Boulevard".

Vad har ni för Merchandise prylar? Serenader längs Ensamhetens Boulevard

Vart kan man köpa era Merchandise? På mina konserter eller beställa direkt av mig. Somliga skivaffärer i Malmö säljer också min skiva.

Frågor om era åsikter:

Vad tycker ni om att man laddar ner mer musik än att köpa skivor nu för tiden?

Det är bra att tillgängliggöra kultur för den breda massan. För min del är det ingenting som gör att skivan blir mindre värd för det.

En död mp3-fil är ingenting som kan mäta sig med en riktig skiva med skivomslag, texthäfte och en massa nördinformation.

Däremot är det ett bra komplement.

Problemet är att artisterna inte får någon lön för sitt arbete. Det bästa hade varit med ett ordentligt digitalt bibliotek.

Hur tycker och tror ni musikindustrin förändrats sedan det började laddas ner musik?

Många av de som gav sig in i skivindustrin med drivkraften att tjäna en massa pengar har dragit sig ur. Det är ganska skönt. Kvar finns mest folk som gör musik för att vi inte kan låta bli.

Dock har skivförsäljningen minskat även för små artister vilket har gjort det svårare att leva på musiken samtidigt som det även har blivit svårare att få betalt för konserterna. Åtminstone i större städer.

Föredrar ni nerladdad musik, kassettband, CD eller Vinyl? Vinyl har ett varmare ljud och ett mer gediget skivomslag. Dock är det svårt att lyssna på när man inte är hemma. Då föredrar jag CD.

Vad skulle ni göra om musiken inte fans? Sitta på psyket.

Vad har ni för förebilder eller idoler? En jävla massa. Min favoritlåtskrivare är nog Loke Nyberg och favoritsångare är nog Totta Näslund. Men Johan Johansson är nog den jag ser upp till mest på grund av vad han gjort för scenen i stort.

Vad tycker ni om att de finns ålders gränser på vissa konserter?

Den enda adekvata åldersgränsen är 13 år eftersom det handlar om hur starkt ljudet får lov att vara.

I mindre lokaler är det svårt för ett stort band med trummis att få ner ljudet till de nivåerna.

18-årsgräns är bara motiverat om stället inte har råd att anställa så pass många mer bartendrar som det krävs för att hinna kolla leg på alla varje gång.

Vad har varit erat största hinder i musikindustrin?

Att folk inte ser kulturarbetare som ordentliga arbetare. Att vi ska vara glada att vi får hålla på med sådant vi tycker är kul och därför inte behöver ha någon lön.

I vilken annan bransch förväntas man att arbeta gratis bara för att man trivs med sitt jobb?

"Men att mura upp en spis är ju roligt. Och roligt, det har man ju inte när man arbetar."

Vilka råd skulle du ge till andra band och artister? Kötta

Hur taggar ni upp inför en konsert? Skriver låtlista och funderar ut vad som kan vara bra att nämna i mellansnacket.

Nyheter och uppdatering:

Har ni nytt material på g?

Jag har låtar till nästa platta som går under arbetsnamnet "Laglös". Den ska bara spelas in också.

Vad har ni för internet sidor? Facebook använder jag mest. Och så finns det en massa liveklipp på youtube.

"Serenader längs Ensamhetens Boulevard" finns på de flesta digitala bibliotek, såsom Spotify, WiMP och iTunes.

Vill man lyssna på gammal skit finns de på en massa olika hemsidor som jag inte tänker nämna, men det är ju bara att söka.

Hur får man tag på er?

0737-18 85 15

[email protected]

Kontakta mig gärna även på Facebook.

Har ni något att till lägga? Tjofadderittan!

Kommentera här: