intervju med 2 the Gallows

Personliga frågor om bandet och deras medlemmar:

Hur kommer de sig att ni började komma in på musik området? Ken: Jag började med musik via skolan  fast då klassisk musik men efter jag hörde Linkin Parks Hybrid Theory så blev jag helt fängslad i metal världen. Jesper: En polare till mig introducerade mig för Kiss och på den banan tog jag intresset i egna händer. Stefan: Efter jag hört Meteora med Linkin Park i en skivaffär i ett par hörlurar med alldeles för hög volym så vart jag helt fast och bestämde jag mig för att hålla på med musik. Christoffer: Jag var för full att komma ihåg. David: Har spelat i massa band med kompisar, men första riktiga seriösa bandet jag spela i var Hyperion.

Vilka band har ni spelat i tidigare? Ken: Jag har spelat i Dark Forest Of North & Puterfaction tidigare. Stefan: Jag har lirat i lite olika rock band när jag var yngre och mycket i skolband-projekt. Christoffer: Jag har lirat med Ken i Dark Forest Of North samt Hyperion en gång i tiden David: Jag har lirat med Christoffer i Hyperion. Jesper: Jag har spelat i ett Nervana cover band.

Hur kommer det sig att ni döpte er till just ”2 The Gallows”? Bandet: Vi tog ett coolt namn och stava det konstigt bara för att få folk att kolla upp det och även för att det är ögon infallande

Hur bildades bandet? Ken: Jag och Stefan startade bandet som ett tvåmans projekt för att skapa musik av alla våra favorit band och duktiga musiker som influerat och inspirerat oss och se va det blev. Efteråt så blev matrialet så pass bra att vi sökte medlemmar och där av blev projektet ett band.

Vad heter ni? /Vem spelar vad? /Hur gamla är ni?

Ken - Growl och texter snart 28 bast

Stefan - Sång och musik snart 25 vårar

Jesper - Gitarr och musik 19 barre

Christoffer - Bass snart 276 full månar (23 år)

David - trummer 21 solvarv

Vad heter era tidigare band medlemar?/Vem spelade vad?/Hur gamla är de?

Ludde - Gitarr 

Magito - Gitarr

Alex - Bas

Vart kommer ni från? Vi alla är bosatta i stockholms området

Vilket år bildades ni? Ken: Projektet startade september 2011 men sen augusti 2012 har vi varit ett fullskaligt band

Vad hände i Augusti 2012? Ken: 24 Aug 2012 så hade vi vårt release party för debut ep'n ''If Internet Fails What Will We Do Then?'' vilket va helt fantastiskt

Vad spelar ni för musik still? Stefan: Många placerar oss i Metalcore genre men vi brukar säga att vi lirar Electronisk Metal eller förenkla det ''Vi lirar vad vi lirar''

Varför just Electronisk Metal? Stefan: För vi gillar kombinationen av electroniska dubstep/techno inslag med tung metal.

Gjorde ni musik redan när ni var små? Ken: Jag spelade in min första låt när jag var 13 år och det lät as bra tyckte jag då, nu tycker jag det är skrattretande Stefan: Jag tror jag var 13  år när jag spelade in min första låt men jag upptäckte till min förskräckelse att jag sjöng så dåligt och bestämde mig att jag skulle lära mig sjunga. Jesper: Nej Christoffer: Nej jag spelade hocky. David:Har aldrig själv skrivit musik jag märkte bara jävligt tidigt att jag skulle slå på saker.

Hur har ni utvecklats sedan ni började med musiken? Ken: Jag utvecklas varje dag och vill alltid lära mig mer så jag anser att man inte kan bli lära sig helt och hållet. Stefan: Jag tycker vi har blivit bättre musiker och gör bättre matrial men som ken säger så finns det alltid någonting man kan lära sig. Jesper: Man har självklart utvecklats till det bättre men man kan bli bättre. Christoffer: Det hade varit jobbigt om man inte utvecklats. David:Så klart så känner jag att jag utvecklats som musiker. Innan spelade jag bara snabbt nu har jag mognat mer som musiker och vill kombinera många olika stilar.

Har ni något annat intressen eller jobb utanför bandet och musiken?

Ken: Jag jobbar som fritidsledare i Stockholm samt så coachar jag flera band i deras utveckling. Samt så uppskattar jag att lira en hel del tv spel.

Stefan: Jag är byggsmed (Svetsare) och gillar på min fritid att köra motorcykel och mecka med motorcyklar. Jesper: Jag tycker om sport och whisky Christoffer: Jobbar som kock, dricker whisky och snusar mycket David: Jag jobbar som försäljare men bortsett det så gaming.

Vad har ni för krav på skivbolag om ni någon gång skulle jobba med något? Bandet: Det vi tycker är ett stort krav är en schysst deal där kontraktet är rättvist för oss och skivbolaget, att vi får promotion och finansiering för inspelning.

Hur tycker ni musik industrin han förändrats med åren? Bandet: Många väljer mer att släppa skivor digitalt och finansierar sig själva samt så har de flesta utrustning och kunskap att kunna spela in och producera sig själva.

Vad tycker ni om att man laddar ner mer musik än att köpa skivor nu för tiden? Bandet: Det är både gott och ont. Nackdelen är att man får jobba mer via sociala nätverk för att sprida sin musik.

Föredrar ni nerladdad musik, cd eller lp?

Ken: Jag samlar på skivor så jag föredrar cd.

Jesper: jag föredrar också cd.

Christoffer: Jag föredrar också cd.

Stefan: Jag föredrar spotify

David: Jag föredrar också cd

Frågor angående eran musik och texter:

Vad handlar era låtar om i det stora hela? ken: Jag skriver marioteten av texterna och jag försöker framför allt skriva om sammhällsproblem.

Hur börjar ni en låt med musiken eller texterna? Bandet: Offtast text först men de nya låtarna har det blivit tvärtom

Vem skriver texterna? Ken: Det är offtast jag som skrivet texterna men när jag kör fast så hjälper Stefan till med en hel del.

Vad handlar eran låt ”Oh My God, I Think I'm In Narnia” Om? Ken: Den handlar om drog och alkohol missbruk.

Vad handlar eran låt ”Nobody Cares About Your Facebook Status” Om?Ken: den handlar om gnällspikar på facebook.

Vad handlar eran låt ”In the Rehearsal Space” Om? Ken: Låten heter "VIP Survives The night" och handlar om att festa

Vem gör musik? Stefan: marioteten av musiken står jag för men Jesper har skrivit en hel del också så vi sammarbetar väldigt bra.

Frågor angående era live spelningar:

Har ni något stamställe där ni brukar spela? Bandet: nej vi försöker att spela på olika ställen hela tiden.

Vilka åldersgrupper dras oftast till era konserter?

Bandet: Det är olika vi föredrar krog miljö då de funkar bäst för oss men vi brukar fixa spelningar på ungdomsgårdar för att de 

minderåriga skall få möjligheten att få uppleva våra shower.

Spelar ni alltid samma låtar live eller varierar det? Bandet: Vi försöker att variera hela tiden allt hänger på hur länge vi får spela på olika ställen.

Vart var erat första gig? Bandet: Vårt första gig var på Klubb Garage i märsta 24 aug 2012

Vart var erat senaste gig? Bandet: Det va på Festival X i älvsbyn utanför Luleå.

Var har ni spelat under 2011? Bandet: Under 2011 spelade vi inte live då bandet då var ett tvåmans projekt

Var har ni spelat under 2012? Bandet: Bortsett release partyt så lirade vi på Fritidsgården duvnäsgatan och Arena Satelliten.

Var har ni spelat under 2013? Bandet: Under 2013 spelade vi på bl.a. Broder Tuck stockholm, 5e Elementet älvsjö, Magazinet upplans väsby, Queen Victoria Uppsala, Copperfields stockholm, Kafé 44an Stockholm, Arena Satelliten Sollentuna och The Tivoli i helsingborg

Var har ni spelat under 2014? Bandet: Under 2014 spelade vi på Klubben stockholm, Tyresö Metal Festivalen i Tyresö, Hallen Ungdomcenter i motala, Fängelset i göteborg, Sätunafestivalen i Märsta, Debaser Medis i stockholm och Festival X i Älvsbyn.

Hur taggar ni upp för Getaway Rock? Bandet: Ja först av allt så är det helt jävla sjukt att vi skall lira där. Det har inte riktigt smällt än. Men vi taggar upp som vi brukar göra med en fet setlist och kommer att bjuda på ett jävla ös.

Vem var det som frågade er om ni ville vara med? Ken: Ja jag fick ett mail från en Gunnar Lagerman på FKP Scorpio om en för frågan att spela på årets Getaway Rock festival vilket vi tacka ja till.

Vilka festivaler har ni deltagit på tidigare? Bandet: Ja vi har spelat på Festival X i älvsbyn, Sätunafestivalen i Märsta och Tyresö Metal Festival i Tyresö.

Frågor angående era skivor och singlar:

Vilka låtar har ni gjort singlar av? Stefan: Vi har en hel del singlar men vår riktigt heta singel är "Shotgun Retribution".

Vad heter eran första EP?Ken: Den heter ''If Internet Fails What Will We Do Then?''

Vilka låtar är med på EPn?Ken: Loading In Progress Please Wait, Oh My God I Think I'm In Narnia, My Pocket Hurts & My Shoes Are Empty, Fuck Reality, Another Drink While She Ties The Rope For The Show, samt Are You Looking For Brian ''The Last Exile Cover''

Hur lång tid tog den att göra? Stefan: Vi startade inspelningen i sep 2011 & blev färdiga tror jag i juni 2012.

Hur ser omslaget ut? Ken: Det är en vän till mig som har målat omslaget det är en blid på en kvinna med ögonbindel i black and grey.

Vart går den att få tag i? Ken: Debut ep'n trycktes upp i 100 exemplar men jag tror vi har några exemplar kvar och man kan offtas köpa dem på våra gig eller om man kontaktar mig så kan man beställa den.

Vad heter eran andra EP? Ken: Vår andra Ep heter ''Fuck You Who Cares?''

Vilka låtar är med på EPn?Ken: Shotgun Retribution, Nobody Cares About Your Facebook Status, Fuck Reality & Never Play Russian Roullete With Cthulhu.

Hur lång tid tog den att göra? Ken: Under den tiden vi spelade live spelade vi in några nya låtar & bestämde oss för att göra en till ep. Så vi kan inte säga hur lång tid det tog. Man kan även köpa den digitalt via iTunes amazon etc

Hur ser omslaget ut? Ken: Omslaget är på min fästmö där hon håller upp djävuls hornen i blå nyans.

Vart går den att få tag i?  Ken: Som tidigare så tryckte vi även up denna ep i 100 exemplar och kan köpas på våra gig eller om man kontaktar mig. Dock så finns inte hela ep'n på iTunes amazon etc utan då delade vi upp låtarna som singlar.

Vad kommer erat nya album att heta? Ken: Vårt album kommer heta ''Guilty On All Charges

Vilka låtar är färdig inspelade/skrivna? Stefan: Mer eller mindre så är alla låtar färdiga. Vi har sedan augusti 2014 förproducerat fem nya låtar som skall med på albumet tillsammans med några osläppta låtar samt några gamla som ska få en fräsch touch. Vi vill inte släppa låt listan än då vi vill vänta med detta tills det känns rätt att offentligöra det.

Hur många låtar kommer var med? Ken: Det kommer att vara 12 stycken låtar på albumet.

Hur kommer albumet se ut? Ken: Omslaget är rätt simpelt vi kör i blå grå svarta nyanser och så ser man vår oversize 2a med titlen & logan under.

Vilket datum i maj kommer den släppas? Ken: På grund av omständigheterna så går vi in i studion i maj och så som det ser ut nu så vet vi ej när den släpps men det kommer garnaterat bli under sommaren.

Frågor om eran musik video och planer på nya:

Hur lång tid tog det att göra musik videon till låten ”Oh My God, I Think I'm In Narnia”? Stefan: Musik videon spelades in då vi lirade på Arena Satelliten live. Sen tog det bara några dagar att redigera.

Vilka var med och gjorde videon? Stefan: Vi fick hjälp av studiefrämjandet med kamera, vi fick även låna en kamera från arena satelliten samt så hade vi en egen kamera. Men de som hjälpt oss är Linda Romlin och Staffan Björk.

Vilket skivbolag var skivan sinad på? Ken: Vi har inte haft någe skivbolag alls vi har finanserat allt själva.

Har ni planer på någon ny musik video? Bandet: Ja absolut så har vi de dock så blir det antingen strax innan skivan släpps eller efteråt.

Nyheter och uppdatering:

Har ni nytt material på g? Bandet: På albumet så kommer det fem helt nya låtar även några osläppta låtar och några gamla fast med nytt färskt ljud.

Hur får man tag på er? Bandet: Framtför allt på vår facebook sida, youtube etc men även på vår mail [email protected]

Vad har ni för internet sidor?Ken: facebook.com/2TheGallows instagram.com/2TheGallows youtube.com/2TheGallowsmusic

Har ni något att till lägga? Bandet: Tack så mycket för intervjun och hoppas att du uppskattar vår musik.

Kommentera här: