Intervju med Björn Stigsson.

Upp daterings frågor om vad som hänt sedan föra intervjun:
Vad har hänt sedan vi hördes av sist? Det som hänt är att jag släppt en video " I call Your name" som kom
den 26 oktober och en skiva, " A new beginning" den 23 september.
Hur gick det med Tysklands planerna? Det blev fram flyttad till våren.
Hur går det med förberedelserna, för nya skivan? Den släpptes i september och sedan blir det "gig" framöver.
För det som inte läst vår tidigare intervju, Kan du ju förklara ifrån vilka band man sätt dig?/Vem du är?
Jag är känd ifrån Leviticus vi spelade under hela 80 talet, sedan  XT ifrån 90 talet fram till 96.
Sedan har jag jobbat som producent åt väldigt många grupper och olika skivbolag.
Frågor angående din musik och texter:
Tycker du att det är stor skillnad med att spela själv jämfört med att spela med XT. Eller Leviticus? Ja det är det. Även om jag har skrivit de mesta av låtarna till Leviticus och XT, så skiljer det en del.
Med min senaste skivan så tog jag ut svängarna rejält och den skiljer sig mycket från de andra.
De sista skivorna med XT var mycket tyngre och mitt nya album är mer symfonisk.
Hur skulle du definiera din musik stil? Den musik stil som jag själv kör, just nu är hårdrock och har inspiration av Pink Floyd,
tidiga Genesis och min favoritproducent Alan Parson. Någon typ av symfonisk hårdrock.
Vad vill du uppnå med din musik? Jag vill ju nå ut så mycket som möjligt med att ge människor en positiv livssyn som är grundad
i min tro.
Hur kommer det sig att din egna musik är skrivna på engelska och inte på svenska? Det beror på att under åren så har jag många som lyssnar på Leviticus världen över och då valde jag att köra på engelska. Jag vill också nå ut till så många som möjligt.
Föredrar du att spela på hemma plan eller utomlands? Jag tycker om båda delarna. i o för sig är det roligt att trevligt att resa utomlands och möta nya människor och kulturer.
Vilken av dina låtar är du själv mest nöjd med? En låt ifrån Leviticus 3 tredje album (Setting fire to the earth):
"The Suffering Servant".
Frågor angående din personliga sida:
Vad har du för inspirations källor? Egentligen ifrån början har jag Deep Purple, Pink Floyd och tidiga Genesis,
Purple betydde väldigt mycket för mig, när "Deep Purple in rock" kom blev jag helt såld och sedan kom Deep Purple "Live in Japan" En riktig mil stolpe inom hårdrocken.
Vilken typ av musik still hör du personligen mest på? Jag jobbar så mycket i min studio så jag har inte tid att lyssna så mycket. Jag tycker nog mest om symfonisk hårdrock, det kan variera i o för sej, ibland kan klassisk musik ge mig en otrolig kick.
Har du något att till lägga? Nej det känns bra. Jag hoppas så många som möjligt gillar min nya platta " A new beginning".
Gå gärna in på:
leviticus.nu
bjornstigsson.com
eller Facebook:
Leviticus
Björn Stigsson official

Kommentera här: