intervju med Coolgators

Personliga frågor om bandet och deras medlemmar:
Vad står erat band namn "Coolgators" För? Det är ifrån början hette vi "Boogie dukes" När man sa namnet så trodde folk man sa Boogie Juice och då bytte vi namn. Det fanns ett kylskåp som hette Cool free gators eller så var det Refrigators.
Vem kom på "Coolgators" Som band namn? Jag som kom på det, trummisen kom på det med kylskåpet.
Hur bildades "Coolgators"? Det var trummisen och en annan basist som sköte en gitarrist och så gick jag med och sedan hoppade den bassisten av om då kom det en ny, och han som spelar trummor nu spelade gitarr tidigare.
Har ni spelat i något tidigare band? Ja det har alla gjort,
Johan Höilo: Eddie and the Blazers, Knoxville Tomcats, King Bees, Billys Jukebox och The Boogie Dukes.
Jan Wallin: Stone Bridgeman, Kjäll Bengtson, Bogue Brothers, The Roosters och The Boogie Dukes.
Jukka Tukiainen: Buzzin' Blues, Sven Wickström Blues Band och The Blues Combo
Vad heter ni?/ Vem spelar vad?/ Hur gamla är ni?
Johan Höilo - sång och gitarr - 53
Jan Willin - sång och trummor - 65
Jukka Tukiainen - Stå bas - 56
Vad heter eran medlem som inte är kvar? Magnus Christensson.
Vart kommer ni ifrån? Höganäs / Helsingborg.
Vilket år startades bandet? 2009 / 2010
Hur kommer det sig att ni spelar just "Rockabilly"? Det är la mest jag Johan som sätt till det, men de andra har mest spelat blus innan. och så vart det rockabilly helt enkelt. EEler så var det att de andra 2 ville börja spela mer Rockabilly och när jag kom med så blandade jag in mer eftersom jag spelat det innan...
Vad inspireras ni av? Eddie Cochran, Elvis Presley, Gene Vincent, Johnny Burnette, Johnny Caroll.
Hur ofta repar ni? En gång i veckan.
Vart repar ni? Vi repar i Helsingborg. Det är i trummisens garage.
Hur har ni utvecklats sedan ni började med musiken? Han som spelar gitarr har utväxlats mycket på trummor. och så utväxlats man ju hela tiden när man ser på Youtube och desto mer man övar. Det är träning som gäller.
Frågor om eran musik och texter:
Vad heter er skiva? Lucky 13.
Vad handlar era låtar om i de stora hela? brudar, bilar, musik som det klassiska 50 talet. Jag har skrivit en låt som varit åt psycho hålet handlar om känslan att mörda.
Vem skriver texterna? Det är jag och trummisen.
Vem gör musiken? När jag gör mina texter gör jag musik med men i bland varierar det.
Spelar ni bara egna låtar live eller även covers? Vi spelar det mesta covers. 10 av 60 egna.
Frågor angående era spelningar och liknande uppträdanden:
Hur många har kommit som mest på era konserter? 100 - 600 / 700.
Vilka åldersgrupper dras oftast till era konserter? 18 - 70.
Spelar ni alltid samma låtar live eller varierar det? Det brukar variera lite, brukar bero på vart man spelar.
Vart var erat första gig? En motor klubb i Höganäs The Saints.
Vart var erat senaste gig? En privat spelning Skälderviken.
Vart har ni spelat i år?
2016-04-02 Big Block Raggers, Klippan
2016-4-16 Restaurang Stationen, Ängelholm
2016-4-30 Oberoende Free Riders, Hasslarp
2016-06-18 Restaurang stationen, Ängelholm
2016-07-29 Rockbåten, Häösingborgsfästivalen
2016-08-05 Petters, Helsingborg
2016-08-13 Carles dickens, Helsingborg (Med Cliff Edmonds)
2016-09-03 Hamnkrogen, Skälderviken (Privat)
Vart har ni planer att spela resten av året?
2016-10-15 Restaurang Stationen, Ängelholm

Kommentera här: