interview with Todt Hill

Hur kommer det sig att ni döpte bandet till just Todt Hill? Todt Hill är faktiskt namnet på ett kvarter på Staten Island, New York. Ordet "Todt" känns nog igen från tyskans "död" så namnet har för mig en allvarlig och lite mystisk aura. Här bodde bland annat den kända maffiabossen Paul Castellano. Jag satt och läste en bok om amerikansk maffia och då dök adressen Todt Hill upp och jag insåg att det kunde fungera som bandnamn. Det kändes rätt direkt för ett band som vårt. 
Vart kommer ni ifrån? Åtvidaberg, Östergötland. 
När grundade ni bandet? Jag upptäckte lite slumpartat att det gick väldigt lätt att skriva låtar på en ukulele jag fått ett infall och köpt. Texter fanns och på ett drygt år hade jag ca 50 låtar på hög. Det här var runt 2013-14. Jag upptäckte att jag bodde nära en kille som jag snabbt förstod var vansinnigt bra på piano så jag bad honom lyssna och snart var vi igång och repade. Det han tillför bandet med pianot är mycket viktigt.
Vad heter ni och vem spelar vad?
Tomas Lundin, ukulele och sång
Joakim Östlund, piano
Alla låtar skrivs av Tomas Lundin och sedan arrangeras de tillsammans med Joakim.
Vad spelar ni för musik stil? Någon slags Singer-songwriter, mest i moll men vissa spår låter mer hoppfulla än andra. Texterna är en mycket viktig komponent för musiken. 
Hur var det att spela på torsdagstorner? Det var trevligt och folk gillade verkligen grejen vi gjorde. Bra ljud också.
Vart har och ska ni spela i år? Det har varit rätt få konserter sista tiden men vi kommer att dyka upp på Palatset i Linköping i höst.
Vad heter era musik videor och när kom dom? Det finns tre musikvideor till debutplattan, på låtarna Hammered, Jesus och Fool's Gold. De är gjorda av Tomas och består av äldre arkivmaterial. Videon till Hammered är ett hopkok av scener ur gamla film noirfilmer, videon till Jesus tar upp teman som mentalsjukvård och förlust, medan videon till Fool's Gold är en ren hyllning till Ray Bradbury, sci-fi-författaren. De finns på vår officiella Youtubekanal!
Har ni släppt någon skiva eller singel?/Har ni något nytt på g? Debutplattan kom ut sommaren 2016 och finns på Spotify och andra streamingtjänster. En andraplatta håller på att spelas in tillsammans med Niels Nielsen, känd från Dead Soul och In Flames. 
Har ni något att tillägga? Alla borde lyssna på oss. Vi har bra skit att berätta, och vi gör det på vårt sätt. Hur många songwriter-duos jobbar med ukulele och piano liksom? Men det funkar bra som fan tycker vi!

Kommentera här: