intervju med Emil Almén

Hur kom du in på teater intresset? Jag började med teater när jag var 7 år. Följde med min kompis på en amatörteatergrupp. Han slutade senare men jag blev kvar och höll på mer och mer och till slut var jag där nästan 7 dar i veckan och efter gymnasiet sökte jag teaterskola.
Vart kommer du ifrån? Jag är född och uppvuxen i Sala en liten stad i Västmanland.
Vad var den första teatern och filmen du fick göra? Sen gick jag Skara Skolscen i 1 1/2 år 1999-2000 för att sen gå Teaterhögskolan i Stockholm 2002-2006. De första rollen jag fick var i den där amatörteatergruppen. De satte upp Shakespeares En Midsommarnattsdröm och jag spelade Spindelväv. och första gången jag filmade var jag med som statist i en såpopera som hette Vänner och Fiender. Men de första professionella projekten var på teatern Stormen av Shakespeare mot Peter Haber på Stockholms Stadsteater och filmmässigt var det en tvserie som hette Coachen.
Vilken roll har varit roligast att gör? Det roligaste jag har gjort var nog projekten om Knutbymorden. Det var svårt för att det baseras på verkliga händelser men väldigt utmanande att få spela Helge Fossmo. Annars är det nog en barnteaterföreställning som var mer som en dansföreställning som hette De Röda Skorna som vi turnerade runt med bl a till Libanon.
Kan du nämna 5 filmer du varit med i för dom som inte känner till dig? Jag har varit med i ; Gåsmamman, Män som hatar Kvinnor, Fröken Frimans Krig, Torka aldrig tårar utan handskar, Det vita Folket, Julkalendern 2007.
Vad är din favorit efter "torka aldrig tårar utan handskar”? Min favorit efter Torka är nog faktiskt Gåsmamman.
Vilka arbetar du med just nu? Jag Var med i säsong 2 av gåsmamman och har precis filmat klart säsong 3. Så det är det jag jobbat med nyligen och annars spelar jag teater på Stockholms Stadsteater där jag är anställd och har min bas. Just nu är jag med i en musikal som heter Fun Home och spelar den 4 kvällar i veckan fram till 11/6.
Om du fick välja en Persson att skådespela med som du ser upp till, vem är det? Jag såg mycket upp till  en amerikans skådis som heter Philip Seamor Hoffman som tyvärr inte lever längre. Men i Sverige skulle jag gärna filma med Jonas Karlsson då jag tycker han är otroligt bra.
Vad har du för internet sidor? Jag har ingen hemsida själv men min agent har. Agenterna i Stockholm heter den firman. Annars finns jag på Kulturhuset/Stadsteaterns hemsida och bara här på Facebook och Instorma. På Facebook försöker jag dock att vara lite privat och addar inte alla... Annars finns det en sida om mig på både IMDb och Wikipedia som inte jag har skapat dock men någon har tagit sig tid att göra det.

Kommentera här: