intervju med Babben Larsson

För dom som inte känner igen dig, berätta tre saker om dig själv? Jag är utbildad skådespelerska, jobbar som komiker och älskar att resa.
Vart kommer du ifrån? Jag är född och uppvuxen på Gotland.
Hur gammal var du när du började med musik och teater? Jag började med musik på lågstadiet och teater på mellanstadiet inom skolans regi.
Hur kom det sig att du började synas på tv? När jag hade jobbat som komiker ett tag började SVT spela in våra uppträdanden och klippa ihop dem till ett program som hette ”Släng dig i Brunnen”. Alla vi som var med i början blev kända över en natt nästan.
Vad var ditt första tv jobb? Jag spelade en piga i pjäsen ”Dödsdansen” mot Keve Hjelm och Margaretha Krook.
Vilket tycker du är roligast. Att sjunga eller att spela en roll i en film? Att sjunga, filmat har jag inte gjort så mycket så jag tycker det är svårt.
Vad har du för internet sidor? Jag har tre sidor på Facebook, en för mig privat som är öppen för alla, Babbens officiella sida och så en för min frågequiz Bappen. Sedan finns jag på twitter under @babbenlarsson och på Instagram som @therealbabben. Utöver det har jag en hemsida som heter www.babben.com
Vad är den roligaste rollen du har haft? Att spela Florence Foster Jenkins, damen som sjöng opera fastän hon var tondöv, var väldigt roligt. jag hade Loa Falkman som motspelare.
Vilket år började du med komik och kom in i parlamentet? Jag började på heltid med komik 1988 men hade då redan gjort ganska mycket show och kabaret i andra sammanhang, även stand up fast jag visste inte då att det var en egen genre. Parlamentet började 1999 har jag för mig.
Om du fick välja en roll i vilken teater eller film som helst, vad skulle du välja då? Då skulle jag vilja vara liten igen och göra flickan Annie i musikalen med samma namn.
Vilka band har du spelat med under åren? Jag har haft ett Neil Young-coverband som inte hette nåt, ett punkband som hette ”3:a mé Pentry” och nu har jag en jazz-kvintett som heter Second Edition.
Vad är du mest känd för? Några av mina skämt har blivit klassiker, ett om telefonsex, ett om kassler och ett tredje om blandfärs.
Har du något nytt på ge för 2018? Sju veckors turné i Västergötland, Dalsland, Närke, Södermanland, Gästrikland, Medelpad och Lappland under samlingsnamnet Expedition Babben plus att jag leder tv-programmet ”Bäst i Test” på fredagar bästa sändningstid i åtta veckor, vi tar över efter ”På spåret” i februari.
Har du något att till lägga? Det är roligt att vara komiker.

Kommentera här: