interview med Lovisa Negga

Vad heter du i för- och efternamn? Lovisa Negga.

Var är du född? I Angered, Göteborg.

Födelsedatum? 17 augusti 1990.

Hur gammal är du? 22.

Vilken musikstil kör du? Jag gör en sorts electronica med många olika influenser.

Kör du bara "Electronica" musik? Jag spelade tidigare i poprockbandet The Majority Says men mitt soloprojekt har hittills varit bara elektronisk musik. Dock kommer jag jobba lite i andra riktningar på nästa större släpp.

Gör du musiken själv? Jag skriver text och musik, framför, spelar in, producerar och mixar allt själv.

Vilket skivbolag jobbar du med? Mitt eget skivbolag, BITE Records.

Vad var din tanke när du startade detta projekt? Jag ville göra allt själv och har alltid älskat elektronisk musik, så detta passade perfekt.

Vilka planer har du för framtiden med musiken? Jag kommer fortsätta att utmana mig själv musikaliskt och släppa musik, antagligen under resten av mitt liv.

Kör du eget eller gör du covers? Jag spelar bara min egen musik om det inte är för något särskilt evenemang. På Norrköping Pride 2013 medverkade jag och framförde en cover av Nothing Better med Postal Service på eventet ”Queer Covers”.

Var var första giget? Den 10 februari 2010 på dåvarande Vinylbaren i Malmö.

Hur många gig blir det per år? Hittills har jag gjort 49 spelningar med mitt soloprojekt, så det blir väl ungefär 15 spelningar per år om man slår ut det över åren. I sommar verkar det bli lite mer än tidigare.

Vilket var det senaste giget? En lägenhetsfestival jag spelade på i Norrköping under Norrköping Pride 2013.

Vilket var det bästa giget? Väldigt svår fråga! Jag tror att jag får säga antingen en spelning jag gjorde på en samisk festival i nordnorge – Márkomeannu – eller en spelning i en samisk kåta på Jokkmokks marknad. Väldigt starka upplevelser båda två.

Vad heter de skivor du gjort? Min första fullängdsskiva heter ’Kär’ och min andra heter ’Synd.’.

Vad heter singlarna du gjort? ’Iskall’, ’Är du en av dem?’, ’Kärlek eller inbillning’, ’Höj musiken’, ’Slow’ och ’Mihá ja gievrra’.

Hur många brukar komma på dina gig? Det är väldigt olika, det kan vara allt från 10 till flera hundra.

Vilket språk brukar du använda i dina låtar? Jag brukar sjunga på svenska med mitt soloprojekt, men det kommer fler låtar på samiska och även på engelska.

Är det något speciellt du tänker på när du gör musik? Det är mycket aaa i dina låtar, är det för att göra dem lite poppiga? Jag brukar vilja göra så att alla ljud får höras, så att det blir ett luftigt sound. Det kan det nog vara! Det behöver inte vara så krångligt att göra musik, har den en tydlig text och man kan dansa till det så tycker jag att det är bra! Hellre att det känns i hjärtat än att man ska göra det svårare än det är!

Har du planer för nytt material? Ja, just nu jobbar jag på nästa singel och även några samarbeten, remixer och nästa fullängdsskiva.

Var har du varit och uppträtt under 2012 och var kommer du vara under 2013? År 2012 var jag lite överallt i Sverige och även i Norge. Detta år kommer jag åka runt lite mer genom Sverige, Norge och Finland.

9 juni 2011 gjorde du en musikvideo till låten "Iskall" vad ville du få ut av den låten? Låten handlar om att man ibland blir tvungen att ta på sig ett skal för att man är i en jobbig miljö, ett skal som kan vara svårt att ta av sig. Musikvideon är en protest mot det påtvingade skalet, både som en protest mot heteronormen men också en glad protest mot att vara hämmad av gamla erfarenheter.

Vad handlar dina låtar om? Det är olika, men jag försöker ofta bara berätta om saker precis så som jag tycker att de är. Jag vill inte krångla till det. Det kan vara något som någon sagt till en, någon känsla man inte kan släppa eller bara en fundering man har.

När du inte håller på med musik kämpar du för "HBTQ". Vad gör du då? Jag kämpar alltid för HBTQ-frågor genom att helt enkelt vara mig själv och inte kompromissa med det fast andra försöker förändra mig. Jag vill leva i en miljö där man inte behöver låtsas vara något man inte är. Jag tycker att alla ska få slappna av. Ingen ska bli särbehandlad baserad på sexuell orientering.

Det du vill uppnå med din musik, är det att försöka ändra på något som inte funkar i dagens samhälle?Eller vad handlar det om? Det kan man kanske säga, indirekt. För mig är det ett sätt att argumentera – att vara ärlig och inte vara tvungen att skrika ut mitt budskap. Jag hoppas att någon kan höra min musik och kanske känna igen sig och hitta lite tröst och stöd.


Kommentera här: