intervju med Amanda Flodin

Har ni spelat i något tidigare band? Jag har frilansat i 10 år så har sjungit med många olika grupper och ensembler. Nu jobbar jag mest med Göteborg Baroque, som är specialiserade på musik från 16- och 1700 talet samt Operakompaniet Man Must Sing som beställer, producerar och framför nyskriven opera på svenska. 
Vad heter ni? /vem spelar vad? I Man Must Sing är vi 3 sångare: Nina Ewald, sopran,  Amanda Flodin, mezzo och Karl Peter Eriksson, baryton, sedan samarbetar vi med många olika instrumentalister, tonsättare, librettister, regissörer mfl. I Göteborg Baroque är vi 8 sångare och över 20 instrumentalister. 
Har ni haft tidigare medlemmar? Som frilans samarbetar jag med olika personer hela tiden! Det är roligt och spännande! 
Vilket år grundade ni bandet? Jag har frilansat på heltid sedan jag slutade på musikhögskolan 2008. Göteborg Baroque grundades 2003 och Man Must Sing grundades 2014. 
Vart kommer ni ifrån? Jag är uppvuxen i Stockholm, men har bott i Göteborg sedan 2003. 
Vad föredrar ni att kalla er musik stil? Jag har utbildat mig inom klassisk musik, men jag jobbar nästan bara med tidig och nutida musik. 
Vart har och ska ni spela i år? Innan pandemin började så hann jag medverka i en Metamorfos- en väldigt speciell föreställning på Röda Sten Konsthall där alla musiker och sångare delade med sig av personliga berättelser mellan musikstyckena av tonsättare från 1600-talet som Monteverdi, Purcell och Merula. Resten av året är väldigt osäkert pga corona, så det är svårt att säga, men jag hoppas fortfarande att sommaroperan Askungen i Eskilstuna blir av. 
Bästa konsert minne? Oj, det är en svår fråga! Ett väldigt starkt minne är när vi hade gjort premiären av en föreställning som hette "Witch, bitch, temptrest, feminist" . Föreställningen handlade om näthat och musiken var skriven av  kvinnliga 1600-talstonsättare. Idéen till föreställningen uppkom eftersom jag själv hade fått ta emot näthat. Jag hade blivit kallad "en satans batikhäxa" och andra saker, detta hade vi med i föreställningen, så det blev väldigt personligt. 
Har ni nytt material på g? Vi i Man Must Sing håller på att söka pengar för vår nya opera som har premiär 2021, det är en fantastisk tonsättare, Marie Samuelsson som ska skriva den tillsammans med den kritikerrosade librettisten Klas Abrahamsson. 
Hur utför ni ert arbete, när de gäller er musik? Jag övar väldigt mycket själv, det är den viktigaste delen av arbetet. Sedan behöver jag förstås repetera ihop med de andra sångarna och/ eller instrumentalisterna, det kan också ta en del tid. 
Vad inspirerar er? Människorna omkring mig, allting som händer runt mig, i vårt samhälle, i vår tid. Min dotter Alva som är 3 år. 
Vad har ni att se fram i mot, den närmsta tiden? Jag ska spela en av de elaka styvsystrarna i Rossinis opera Askungen i sommar, om det inte blir inställt pga corona. Isåfall får vi göra det senare i höst eller nästa sommar. 
Vad har ni för internet sidor?
Vad är ert motto? Jag vill kombinera mitt konstnärskap med mitt personliga engagemang
Har ni en bucketlist? / Vad står de på den i så fall? Det finns en opera med två roller som gestaltar samma person före och efter en könskorrigering, den vill jag sätta upp! Med min grupp Man Must Sing vill vi beställa och framföra en opera för barn i 6-årsåldern! 

Kommentera här: