intervju med Sad Jack

 

Har du spelat i något band tidigare? Jag har bland annat spelat trummor under många år i ett rockband som hette Bravo 6. Efter att bandet lämnade sitt skivbolag Sony runt 2002 bytte medlemmarna namnet till Vesperville och är fortfarande verksamma. Jag agerade också producent/mixare och keyboardist i bandet. Har också varit med i en massa andra mer tillfälliga konstellationer inom olika genrer.

Vad heter du?/ vilket instrument utövar du? Sad Jacks alter ego heter Lars Edvall och spelar keyboard, trummor, gitarr & bas, saxofon och diverse annat, men är framför allt sångare och ljudlandskapare.

Vilket år började du med musiken? Har spelat och sjungit sedan barnsben, men började skriva låtar på ambitiös nivå i gymnasieåldern. När jag gick i nian gick jag på piano-, trum- och gitarrlektioner samtidigt, plus att jag sjöng i kör. Första singeln på stort skivbolag släpptes när jag var runt 20 år. Har skrivit musik för andra artister och jobbat professionellt med ljud- och låtproduktioner i mer än två decennier. Sad Jack är (bland annat) ett projekt för att förverkliga en del låtidéer som passar mig själv.

Vart kommer du ifrån? Jag är uppvuxen i Viksjö, nordväst om Stockholm, i ett mycket homogent villaområde med massor av jämnåriga barn. Jag umgicks däremot inte med så många andra som höll på med musik förrän jag började i gymnasiet och pendlade in till city - höll mest på och spelade, spelade in och pulade med låtar ensam.

Vad föredrar du att kalla din musikstil? Kom på inför debuten att den skulle kunna kallas “Stream of consciousness-pop”, men det är verkligen inte alla låtar som faller innanför den pretentiösa stämpeln. Tycker själv att låtarna inte behöver vara helt så obegripliga i texterna som det begreppet antyder, de är lagom svårtolkade som de redan är. Jag är popsnubbe i själ och hjärta, så det drar oftast mot musikaliskt lättbegripliga treminuterslåtar ändå.

Vart har och ska du spela i år? Spelade live senast i höstas. Hade planerat för extra stor spelning med fler på scen än någonsin inför albumreleasen, som var planerad till maj. Som det ser ut nu är det förstås helt inställt, släppet är framflyttat en månad och spelningar får vi se när det blir av. Jag är grymt sugen på att komma ut och spela, framför allt med många nya låtar i bagaget, men den som väntar på något gott …

Har du nytt material på g? Uppföljaralbumet “Failure Anthems” kommer nu i juni. Det blir tolv låtar - åtta nya spår plus de singlar som kommit sedan första albumet. Kanske ännu lite mer varierat i stilar mellan låtarna - jag har haft fler musiker inblandade, så det blir stråk, trumpet och saxofoner också, vilket känns riktigt kul. Sedan har jag haft lite annorlunda bilder i huvudet som jag försökt förverkliga känslan av i ljudbilderna - en specifik talkshow, en film etc. “Random sounds” till exempel, som tillhör de tidigare släppta singlarna, har en klar inspirationskälla av känslan i vinjettmusiken till TV-serien “Bron”. Sedan blir det shoegazerrock, programmerat och vocoders, pianoballad och stråkpop - ganska blandat i gottpåsen alltså. Det går väl att säga att två tre av låtarna är ganska positiva sett till texterna, resten är en ganska mörk historia. Sad Jack är ju, som trogna lyssnare vet, inte direkt nån charmig människa.

Vad har du för framtidsplaner? Det finns en klar idé om hur videon till spåret “He says she says” ska se ut och genomföras. Jag hoppas hinna starta upp det projektet samtidigt som jag slutmixar under de kommande veckorna. Sedan blir det förstås världserövring. Eller var det semester?

Vad har du för internetsidor?

sadjack.se

https://www.instagram.com/sadjacksweden/

https://www.facebook.com/sadjacksweden/

Har du något att tillägga? Lars Edvall är för övrigt den förste artist någonsin som rappade i Mello. Han har haft med sju bidrag i tävlingen och deltog den första gången även själv på scen. Och så kan han hoppa hopprep med sina egna armar. Sad Jack, däremot, har inga direkta kvaliteter överhuvudtaget - frågan är om han ens uppnår till epitetet mänsklig.

Kommentera här: