Intervju med Ide Gen

Har ni spelat i något tidigare band?  

Attila Nagy: Szabis först band, Black Leaves var upprättade mitt i Nittonhundranittiotalets. Jag anslutade till de i 2003. 

Bence Balázs: Jag fotade en trash metal band, Raiden i gymnasiet med Lugi. 

Szabolcs Győrik: Hur Attila anförade, jag har en gothic/folk/doom metal band, men jag har sjungit i en annan ungerska doom/death band Visioned Frailty i 2013. Jag sjöng deras först LP, som kallas ”I Rise from the dark spumes of the sea”. 

Andreas Lugosi, Lugi: Ja, i Raiden men jag har nu en annan band, Local Crew. 

Hur kommer de sig att ni började komma in på musik området?

A: Jag började lyssna på rock/metal musik i gymnasiet i Tvåtusentalets framtill. I så fall jag komma att inte på spela i en band. Eftersom Black Leaves var etablerat i min bostad Bicske, vi kände varandra med Szabi och hans bandens medlemmar. Vi festade ofta tillsammans och när jag hade möjlighet jag gick till deras konserter. En gång jag pratade med bandens trumslagare Sanyika, och jag sa som jag spelar pianon. Han frågade mig om jag vill spela i Black Leaves. Bandens medlemmar biföll och jag vara glad. Jag vet inte om publik var också glad…J

B: Metallicas förtidiga skivor (Från „Kill’em all” till „Black”) hade stor effekt på mig. Gitarriffar och brutala gitarrspel överväldigade mig. En av våra polaren (Gabor Lagler, Raidens gitarrist) har köpt en bullshit Samick gitarr. Jag spelade fem minuter och avgjorde jag  köpa en bättre. Sedan jag arbetade hela sommaren och köpte min först gitarr och började lära mig spela ’tallica sånger. Jag har inlärt mycket av de i första år. Sedan med gymnasista klasskamrater fotade vi Raiden.

Sz. När jag var 16, en av min skolkamrat smällde en trasig akustisk gitarr på mig. Jag kunde inte spela, darför jag ville sälja den. Eftersom ingen ville köpa den, började jag leka på strängarna enfaldiga Nirvana, Guns N’ Roses, Metallica och ungerska punk/rock sånger. Sedan kommer enga låtar i stil av tidig Amorphis och ungerska doom/gothic band Nevergreen.        

AL: När jag var 8, ville jag spela cello. Jag gick till musikskolan och jag lärt under 10 år. Däremellan metal musik har komna och med Bence och Lagi började vi spela i Raiden.          

Vad heter ni?/ Vem spelar vad?/ Hur gamla är ni?

Bandens namn är Ide Gen

Medlemmars:

Bence Balázs: gitarr/sång

Attila Nagy: klaverinstrument

Jocke Lugosi: basgitarr

Andreas Lugosi: trummor/sång

Szabolcs Győrik: gitarr/sång

Vi är genomsnittlig 30 år gammal.

Har ni haft tidigare medlemmar? Nej, men vi har en vän, Marci som brukar avlösa Jocke ibland.  

Gjorde ni musik redan när ni var små?

A: jag började lära spela klaver i Bicske Musikgrundskolan och faktiskt jag slutade min musik studier här. Andreas och Jocke lärde på samma skolan. Vi har lärt klassisk musik.

B: Nej, jag började spela gitarr autodidaktiskt när jag var 17.

Sz: Inte jag heller. Jag har lärt spela gitarr också autodidaktiskt likaväl som Bence. Men sedan – när jag var 20 – gick jag till Bicske musikskolan för att spela fiol, trots att jag var för gammal. Det var jättesvår, som efter 2 år jag slutade det. Så jag kan inte spela heller gitarr ej fiol. J

AL: Ja, cello. 

Vart kommer ni ifrån? Vi bor i stad Bicske, Fejér Län, Ungern.

Vilket år startades bandet? 2009.

Vad spelar ni för musik stil? Melodic death metal med nordisk effekter, eller vi kan kalla det gothic metal. Som di vill.

Vad inspireras ni av?

A: Vara tillsammans och anställa någon bra och beständig.   

B: Skaparglädjen, och bra konserter.

Sz: Samma som Bence och Ati sa, och frambringa saker verigenom våra världens gång blir mer igenkännlig.

AL: Spela musik, vara tillsamman med vänner, och spännanda konserter.

Hur ofta repar ni?  Omvälvande. Bortemot 3 och 4 gånger månadsvis.

Vart repar ni?  I Andreas och Jockes garage.

Använder ni öronproppar när ni uppträder?

A: De är en praktisk sak, men jag använder inte darför de filtrerar bort högra tonfrekvensområderna. Kanske jag använder de inte besvarande men jag använder inte bra öronropparna. Jag jobbar på en bra upplösning.

B: Jag ämnar köpa öronroppar vad är enkom för musikanter. 

Sz: Jag använder inte men det måste vara praktisk.

AL: Jag använder under alla provar.  

Hur har ni utvecklats sedan ni började med musiken?

Sz: Sedan Black Leaves slutade vi kunne börja om alla från början. Efter ekonomisk kris i 2008 musikliv i Ungern har förändrat. Banden efterlevde och vi försöker klättra tillbaka dit vi slutade med Leaves. Vi hittade våra egen stil, musiken blir mer bättre och vi skulle hitta vår ställe i ungersk underground metal musiklivet.

A: Trots att lite reparar bandens medlemmar hittade deras ställar och uppgifter. I början vi byggnade på Szabis sångar, men på sista tiden Bence skriver heller sångarna. Sångarens karakter förändrad också. Enligt mig alla gav upp någonting och alla fått något från andra.        

Har ni något annat intressen eller jobb utanför bandet och musiken?

A: Vi jobbar, festar, lekar sällskapslek, ibland spelar fotboll, och sellan gör vi en utflykt. Jag odlar vinet men andra medlemmra hjälper mig också.   

B: Jag är interessad av ljudteknik, som är nära till min elektroingenjörisk utbildning. Jag planerar att byggna en egen home studio i framtiden.

Sz: Bredvid våra huvudlägor vi är frivilliga brandmänner med Jocke och Andreas. Dessutom jag skiver mistisk krimilaner. Min författarens namn är Eskil Holm. Ännu så länge riskerar jag inte Camilla Läckbergs populariteten. J

AL: „Sex and drugs and rock and roll!” :) 

Söker ni bokningsbolag, vad har ni för tankar och krav runt det i så fall?  Sz: Tills vidare vi söker inte bokningsbolag. Efter först album vi ska söka en bolag. Det är praktisk. 

Söker ni skrivbolag, vad har ni för tankar och krav runt det i så fall?  Sz: Samma som bokningsbolag.  

Frågor om eran musik och texter:

Hur kommer de sig att ni gör musik?  A: Alla har spelat i band och ingen slutar gärna.

Vad handlar era låtar om i de stora hela? 

Sz: Vår först demo (Demo-No-Cracy 2011) är om en arkaistisk ockultisk börd, i världens hantera medier infallat, och världsrike-tänkande hemligt sällskap och förverkligad världsordning. Den andra demo (Decade(n)s) är om Ungerns historia efter 1945.

De nästa låtar om de nuvaranda imperiernas mörka, fördolda planer och förverkligada skräkdådor.     

Vem skriver texterna?  Szabi, ensam.

Vem gör musiken? 

A: Bence

B: Jag hemtar ofta gitarrteman, som jag anvisar den andra. Om de tycker om de, formerar vi tillsammans, men jag ofta hemtar uppgjorda  låtar. 

Sz: Om jag har en idé, tar jag det i Bences låtar, men jag hämtar egna idéer ibland, som vi fällar ihop tillsammans.   

När ni ska göra en låt börjar ni med musiken eller texten? 

A: Szabi och Bence har alltid idéer. Eftersom våra låtar rörar inte stora skala, vi kan annars lättvindigt sätta ihop texterna med musiken. 

B: Jag brukar skriva mina idéer hemma, sedan i reparen vi checkar de tillsammans. Efter jag spekulerar mycket om fortsätten. Sedan kommer texten när sångarnas strukturen har utvecklandet. 

I vilken miljö brukar ni göra era låtar? 

A: Den som har en idé, visar det under provningen. Sedan alla försöker sätta till sina egna idén. När vi känner inte, vi inspelar och alla skriver sina teman hemma  Nästa gång vi försöker spela sången. Om det är bra, det stännar om det är inte bra vi börjar igen. 

B: Det är spännande för mig att skriva låtar. Darför miljö är jättebra under provningar. Jag inspelar mina idéer och skickar till den andra. Min telefon är full av riffs som jag orkade inte utarbeta detaljerat.    

Spelar ni bara egna låtar live eller även covers? 

A: Vi spelar enga låtar.

B: Vi koncetrerar på egna låtar, men vi letar fram en tidigare sång från våra förra bandar eller spelar en cover.    

Vilket språk sjunger ni på?  På engelska, men vi har ny sång halvt på svenska och vi spelar bearbeting sånga på ungerska, rysska, och svenska. Dessutom i ölstugan vi sjunger på finska och tjekiska ibland. Men vi prata inte denna språkor…J 

Frågor angående era spelningar och liknande uppträdanden: 

Hur många har kommit som minst på era konserter?  Det är obeständig. Minimumet är 10-15 människor.

Hur många har kommit som mest på era konserter?  A: Högst var cirka 100 människor. 

Hur har ni gjort eller tänker göra för att det ska komma mer publik på era gig?

A: Vi provar passa på alla möjligheter att bekanta oss. På senare tid vi försöker skriva bemärkande, simplare sångar.

B: Vi måste bättringa våra stil och marketing, eller vi möda oss mata ut en LP-skiva med bra sångar i bra nivå med krävande artwork. Det är planen.

Sz: Vi bärar i förvag minst 5 vänner till konserter för publik. J  

Vilka åldersgrupper dras oftast till era konserter?  20-40 åriga.

Spelar ni alltid samma låtar live eller varierar det?

A: Vi varierar vad vi har.

B: Vi varierar men föreföll som vi spelade samma programmet när konserter var för nära till varandra.

Sz. En gång vi spelade en inledning av en fotoutställning våra låtar akustisk, och i en Halloween fest vi spelade bearbetnings låtar.      

Har ni något stam ställe där ni brukar spela?

A: De finns upprepande eventen vi spelar i. Till exempel Fekete Zaj (Svart Ljud) festen i Ungern. (Vi tänkar för organisatörer igen!)  

B: Denna festen är mellan fjällen varje år och den är jätte mysig! Till exempel islandisk band Sólstafir spelade dit i 2012.

Sz: De finns klubbar vi alltid spelar. 

Vart var erat första gig?

A: Det finnas en välgörenhets fest i en lilla by, Tabajd nära oss. När bandens namn var Ivy Leaves. 

B: Ja, det var kallt och vinden blåste, men smörgås med wiener schnitzel var deliciös! J 

Vart var erat senaste gig? A: Budapest, Rocktogon Klub

Har ni behövt ställa in nått gig nån gång? Sz: Ja, i Januari 2013 på grund av tung snön vi åkte inte till Slovakia.  

Vart har ni spelat i år? Väsentligen i huvudstaden Budapest, dessutom i Komarno/Slovakia, Mátrafüred, och Székesfehérvár. 

Vart har ni planer att spela resten av året? A: I Tatabánya, Bicske och Budapest.

Vilka länder har ni spelat i? 

A: Ungern och Slovakia

B: Vi har planerat att spela i Romania, men vi provar nedja om våra finska vän att anstella en gig i Helsinki. 

Sz: Vi åka gärna till Sverige om det vore en möjlighet. Vi sökde till Rockstad Falun, men vi fick inte svar.

Frågor angående era merchandise: 

När började ni sälja Merchandise?  Vi började inte ännu, men vi skulle sälja t-tröjor i framtiden. 

Vad har ni för Merchandise prylar?  B: T-tröjor, dessutom vi har inga strömkrifter. 

Vart kan man köpa era Merchanndise?  Man kan köpa inte ännu. I framtiden personliga från oss i konserter. 

Frågor om era åsikter:

Vad tycker ni om att man laddar ner mer musik än att köpa skivor nu för tiden?

A: Mannen måsta följa med tiden. Ladda ner är simpel, snabb och beredar möjlighet för mer människor i hela världen. Det är bättre med avseende av miljöskydd än producera plastick saker. Bara sentimentalisk diskofilar köper skivor. Men man måste försvara upphovsrätter.

B: Det besvärar jag inte när människor laddar ner våra sångar. Nu för tiden bara de storaste metal-banden kunna undgå realistisk att ta betalt för deras skivor. Jag planerar inte att skriva pengar för våra ämnen. Det är möjlighet i förvärvsyfte i merch och konserter.  

Hur tycker och tror ni musik industrin förändrats sedan de började laddas ner musik?

A: Musik industrin förändrats inte bara för laddas ner. Det är bara en aspekt. Även den kan förändra enkla stilar av musik. Vi känner bara en lilla del av musik industrin.

B: Jag växte upp i det och känner inte annorlunda. Däremot det finns någon romantisk av den förra systemet. Internet-revolution ondgjort konsert besökning ävensom det är hårdare att göra bestående, utmärka framför andra. Människorna får för många effekter, de väldiga bra bander också gå förlorad. Som en musikdeltagare jag tror det är en väldig positiv förändring darför vi har möjlighet att bekanta alla musik. Man kan söka ut som man vill, lika gärna obekanta bander. Det finns ingen begräsning.   

Föredrar ni nerladdad musik, kassettband, CD eller Vinyl?

A: Nerladdad musiker är simpla att behandla, men det finns ingen eklatant produkt. Teknisk utveckling är inte på det nivå för att vi skulle kunna glömma skivor. Göra skivor är förväntad för en band, men det räcker inte långt. Kasettband är bara en minne, men vinyl är en andra sak. Människor använder och tycker om det, rätt.

B: Jag tycker om köpa min evidenta favoriters skivor. Det är lockelse om utföring är pretentiös. Vinyl ska gå inte från modet. De andra är inte relevant, men med bra artwork man kan utflippa vad som helst. Kolla ny material av Thy Catafalqe! Vi köpa inte skivor/CD bara för musiken.       

Sz: Jag köpte sista gång en Dead Soul Tribe CD. Jag har mina gamla kassetter och en hög av vinylar, men jag har inte maskin att spela de. Jag lyssnar CD bara i bilen. Jag ömkar vinylen darför den ljudar bättre än digital musik eller CD.    

Vad skulle ni göra om musiken inte fanns? 

B: På mina tråkiga kvällar jag skulle spela korgboll och jag skulle gå till en ölstuga. Förmodas jag skulle hitta en andra funktionslaget av uttryck mig själv.

Sz: I så fall vi skulle inte spela musik, ingen skulle tråka inte.

A: Skulle vi inte gå till Jocke för betongering i morgon? J

AL: Kanske lyssna på musik, läsa, titta på filmar. Och dricka...

Vad tycker ni om vakternas jobb på era spelningar och sånt?  A: Det är obeständig. De brukar vilja att utföra uppgiften, men lyckligtvis de finns undantag, som arbetar med redlighet. (Vi tackar deras jobb!)

De som sköter ljus och ljud hur mycket har de hjälpt er egentligen om ni tänker efter?

Sz: Lyckligtvis de finns mer och mer tekniker som gör sin jobb i hög nivå. 

B: De finns jätte konstiga killar ibland! :D    

Vad tycker ni om mitt arbete? 

A: Det är lovande om intressas av oss och vi väntar andra bandars svarar. 

B: Vi glädjar åt intresset. Det är viktig att vara underground kollektivism och kreativa team i publicitsik eller musicerande eller något kreation som helst. Jag tror äkta värden ligger i underground.   

Sz: Det är jätte hedersam som du uppspårade oss från Sverige, vilket land jag respekterar förälskade. Om en av svensk människa skulle känna vår musik den här intervjun var värt arbetet och tiden! Tack så mycket! Heja Sverige!

AL: LIKE! J  

Hur tror och vet ni att denna intervjun ska kunna hjälpa er i musikbrassen?   A: Det visar en generisk bild av bandens mentalitet eller attityd gentemot musik, darför vi tycker användbar och sällsynt denna intervjun! 

Vad har ni för förebilder eller idoler? 

B: Mina personliga idoler är Dimebag Darrell och Chuck Shuldiner. Med avseende mina personliga effekter Metallica var den först. För deras effekt fångade jag en gitarr. Sedan kommet Pantera, Mastodon och mera. Jag skulle kunna lista för dagar. 

Sz: Mina idoler är alla svenska. Framför allt Vintersorg, Andreas Hedlund och Mikael Åkerfeldt från Opeth. För deras sak började jag studera svenska språket och interessera mig för Sverige. De inspirerar mig, men jag respekterar mycket Devon Graves och sin bandar: Psychotic Waltz och Dead Soul Tribe. Dessutom älskar jag legendarer som Soilwork, In Flames eller Dark Tranquillity. 

På den svensk progressiv linjen bandar som Landberk, Dungen och Anekdoten inspirerar mig mest

A: Jon Lord, darför han legerar klassisk musik med rock och hans fantastisk hammond spel.          

AL: Lars Ulrich, Mike Portnoy, Simon Phillips, Thomas Lang och Andrea Vadrucci. Min först favorit band var Helloween, den inspirerad mig för spela trummor. 

Vad tycker ni om att de finns ålders gränser på vissa konserter? Varför tror ni att de är de?  A: Jag tycker det finns inte ålders gränser, men vi behöver att observera som förväntningar förändras efter ålder. Mannen känner sig annorlunda när man är 20 år än 50. Men det är inte bandens problemet.   

Är det lättare att hämta inspiration från äldre band än band som är aktiva idag? 

A: Gamla stora bandar var innovativa i deras tid, men i dag de är legendar. Unga bandar bringer kunna nya saker till musiken. Om de spelar bra musik, både är berömvärda.

B: Jag tycker om följa med nya bandar och moderna stråken, ljudningar, men inspirerar mig både gamla en nya bandar. 

Sz: Jag är inspirerad mer av gamla bandar, eller gamla bandarnas nya albumer. Förutom en ungerska killes (Tamás Kátai) formation, Thy Catafalque. Jag tänker han spelar modernest musik nu för tiden. 

Vad har varit erat största hinder i musik industrin? 

A: Liten konsert, eller fallande intresse åt „live” musik. Det finns mer och mindre möjlighet för spela och visa nya sångar, en demo eller album. Obekantlig människor lyssnar inte på en skiva. Möjligheten av entré, göra musik omtyckt förskjutade till Nätets värld, där banden måste vakta mer saker. Bara bra musiken beräknar inte.

B: Publikens apati och fyllnad. Publiken är mer interessad av en „cover” band än en innovativ, äkta band, däråt klubbar tar alltid cover festar som försäkrar sina inkomst.         

Vilka råd skulle du ge till andra band och artister?

A: Eftersom bandar behöver att vakta mycket andra saker inte bara musik, de får uppgifter de kunna inte konsten, till exempel marketing. I detta avseende ordspråken är mer viktig: „Mindre är ibland mer.”

 B: Spela metal av alla krafter! 

Sz: Vara modigare med deras idéer. Jag ser i Ungern alla framgångsrika bandar är kopior en av västerländsk och nordisk band. Fucking cover bandar är också populära. Originaliteten är  modig inte längre, och får ingen möjlighet, däremot de finns många talanga bandar i landet.     

Hur taggar ni upp inför en konsert?  A: Plakatet av papper är som en skiva. Man kan vara utan det, men människor begäras att vara. En vacker plakat är som en pretentiös skivomslag. I betraktande som människorna lyssnar mindre ”live” musik, mindre bandar var inte råd att promora deras konserter på papper plakater. Eftersom vi delar en organisering en konsert vi brukar promotar eventet med plakater.    

Nyheter och uppdatering: 

Har ni nytt material på g?  Vi har inte ny material, men vi skriver nya sångar som vi splar i konserter. Däribland halv svensk Fjäril! 

Vad har ni för internet sidor?

Naturligtvis! 

https://www.facebook.com/Ide-Gen-216508291717634 http://www.myspace.com/idegenband http://garagelive.com/band/97

idegen.bandcamp.com

Hur får man tag på er?

E-mail: [email protected]

Telephone: +36704575411

Facebook: https://www.facebook.com/Ide-Gen-216508291717634

Vad har ni för planer för framtiden?

Sz: Vi skriver nya sångar, sammanlagt fyra. Om de beredas vi inspelar de med fyra bästa förra sångar. Det blir våra först album. Och naturligtvis vi provar ha alla möjlighet att uppträda. 

Om du vet någonting i Sverige vi ska genast gå!  

Har ni något att till lägga? Vi tackar intervjun och möjlighten av debuten igen! Vi önskar dig mycket succéer och vi ser fram emot en personlig träffa! 

Kommentera här: