intervju med Gus Ring.

Vad heter du? / vad spelar du för instrument? Jag heter Gustav men kallas oftast för Gus. Jag spelar lite allt möjligt, till exempel piano, trumpet och klockspel, men oftast spelar jag akustisk gitarr och sjunger.

Vilket år startade du projektet? Jag har gjort musik lite i hemlighet ända sen jag var 20år och bodde hemma i min morsas vardagsrum. Då ville jag inte att någon annan skulle höra musiken, jag gjorde det bara som ett utlopp för mina känslor och helt för min egen del. Jag tyckte även att det var otroligt läskigt och obekvämt att spela live, jag gjorde det en gång, och då skakade jag i hela kroppen, mådde illa, kunde inte prata utan att stamma och längtade bara efter att komma därifrån. Så efter det slutade jag med det. Men 2014 fick jag idéen att göra ett projekt där jag gör allting själv, och skriva, mixa och spela in ett första album seriöst. Så det var då allt började. Jag skapade mitt första album "Boredomtapes" och släppte det som 100st kassettband.

Vad kallar du din musikstil? Jag kallar min musikstil Akustisk Drömpop, just för att jag inte känner att jag tillhör den klassiska singer-songwriter traditionen och gärna blandar in mer element ifrån psykedelisk och drömsk musik. Jag vill skapa någon slags trans-liknande känsla igenom min musik, för det är vad jag uppskattar i riktigt bra musik, när man kan släppa alla tankar och bli helt uppslukad av musiken.

Skulle du säga att din musik påminner om earth? Jag har aldrig hört Earth, men har fått höra förut att min musik påminner om dem... Måste kolla upp dem nu känner jag.

Vart har och ska du spela i år? I år har jag gjort en himla massa gig... tror kring hälften av alla gig jag spelat sen jag började... svårt att minnas vilka städer, men har spelat i Tyskland, Danmark, Sverige och Tjeckien hittills. Resten av året är planerat att bara fylla med mer gig, gigga är vad jag vill göra just nu! Planen är nu att stanna i Tyskland där jag bor för tillfället. Närmast kommande är ett gäng gig där och i Tjeckien. Senare framöver i året hoppas jag att kunna ta mig till Italien och fler länder runtom Centraleuropa.

Hur tyckte du de va att spela på torsdagstoner? Väldigt nervöst! Sista gigget på sverigeturnén och i min hemstad. Hade många jag kände som kom dit och ville liksom göra alla stolta på något vis, visa vad Linköping går för. Det var kul, och himla mys. Gillar tillställningen, grymt när alla är välkomna, gratis och folk kan ta med hela familjen. Fick jättefina komplimanger av folk efteråt också så de värmde som tusan!

Vad heter din skiva? Min senaste skiva heter Hypnoseas. Det är ett konceptalbum som kretsar kring vatten, en metafor som går som en röd tråd igenom hela albumet. Det är ett album som är skapat för att lyssnas ifrån början till slut, som ett komplett verk mer än som enskilda låtar. Därför blir jag himla glad när folk köper skivan på vinyl, för då kan de inte fuska!

När kom din skiva? Hypnoseas kom i April nu i år och släpptes som CD och Vinyl igenom Linköpingsbaserade skivbolaget Daughters and Sons, som är en del av Gaphals/City to City.

Vad säljer du för merchandise förutom skivan? Jag säljer t-shirts och tygpåsar också, en del tryckta och en del handmålade med textilpennor. Man kan hitta den tryckta merchen på http://freighttrain.se och den handgjorda på https://gusringsounds.bandcamp.com/merch

Vilken åldersgrupp dras till din musik? Det är väldigt mixat, vilket gör mig himla glad! Ålderspannet på spelningarna är väldigt brett. Fick senast i Växjö väldigt roliga komplimanger som visade på generationer - en ung kille kring 18 jämförde mig med Jeff Buckley och en äldre kvinna kring 70-års åldern jämförde mig med Tim Buckley(Jeff Buckleys pappa). 

Hur många brukar komma som mest på dina konserter? Också väldigt varierat och många variabler som spelar in här... beror på land, veckodag, lokal eller festival och hur bra jobb arrangören gjort med marknadsföringen. Jag skulle säga oftast ifrån allt ifrån 5-50 pers om det inte är festival-gig.

Vad handlar dina texter om, i det stora hela? Jag skriver mina texter som någon typ av dagbok, analys av mig själv och omvärlden och ett utlopp för känslor. Ofta handlar texterna om introvertism, ensamhet, saknad, livsåskådning och besvarad eller obesvarad kärlek. 

Har du nåt nytt på g? Just nu vill jag bara ut o spela som en galning, men jag har redan ett nytt album i tankarna med ett färdigt koncept och ca 8 låtar klara hittills. Det kommer innehålla några låtar på svenska och jag har många spännande idéer sound-mässigt och hur jag vill spela in min nästa skiva. Det är ständigt i mina tankar och jag har ofta hundratals idéer som tillslut faller på plats till en helhet.

Har du något att till lägga? Ett stort TACK till alla som kommer till mina spelningar och alla fina snack man får ha med er, och ett stort tack till alla vänner där ute som hjälper mig med boende, kärlek och omtanke när jag turnerar. Också tack till Daughters and Sons för att de hjälper mig att få ut mina skivor i världen och till mitt bokningsbolag Jackalope för att de hjälper mig att komma ut och spela i världen. Ni ska alla veta att ni är en del i att göra det jag gör möjligt och jag är otroligt tacksam för att ni finns. <3 

Kommentera här: