Intervju med Thomas Pontén från Love On Drugs

Har ni spelat i något tidigare band? Jag har spelat i ett antal band genom åren bl a Little Green som spelade mer country-influerad musik och nu även My Sweetest Punch och med Ted Russell Kamp från Los Angeles. Markus har spelat med Kai Martin & Stick m fl. Robert och Martin har också spelat med olika band tidigare och de spelar också med My sweetest Punch.
Vad heter ni? /vem spelar vad?
Thomas Pontén-Sång, gitarr och mandolin 
Markus Larsson-Klaviatur och sång
Robert Olsson-Bas
Martin Lillberg-Trummor
Har ni haft tidigare medlemmar? Fram t o m förra plattan ”Solder” spelade Krister Selander bas och Anders Göransson klaviatur.
Vilket år grundade ni bandet? Jag bildade LOD som ett soloprojekt och spelade mest ensam i början och jag smög igång projektet redan 2012. Efterhand har det blivit mer av ett bandprojekt.
Vart kommer ni ifrån? Thomas kommer ifrån Gävle, Markus från Göteborg, Robert från Uddevalla och Martin från Trollhättan.
Vad föredrar ni att kalla er musik stil? Indie-americana
Vart har och ska ni spela i år? Corona har ju tyvärr gjort att vi gjorde årets första gig i Hälleviksstrand på Orust 3 juli. vi hoppas kunna boka in och spela mer senare i år om situationen ändras. Vi har iaf en spelning bokad på lilla Vabrännafestivalen i Veddige.
Bästa konsert minne? Spontant kommer jag tänka på Van Morrison på Hultsfredsfestivalen -88 el- 89, Kathleen Edwards på bio Roy 2012 och Robert Plant & the band of joy på Globen-annexet 2010. Även Brian Wilson på samma ställe. Man har ju sett så galet många bra konserter genom åren så det är svårt att välja! Fler borde upptäcka livemusik och speciellt på mindre scener.
Har ni nytt material på g? Absolut! 26 juni släpptes singeln ”Standing on the doorstep” och i augusti och oktober kommer två singlar till. Nya fullängdaren ”meLODies" släpps på Borås-labeln Paraply Records i januari är det tänkt.
Hur utför ni ert arbete, när de gäller er musik? Jag(Thomas) skriver alla låtar och presenterar demos för bandet men tar tacksamt emot förslag på arrangemang från de andra. Jag börjar oftast med en titel, en textidé eller textrad när jag skriver låtar. sen sätter jag musik till det.
Vad inspirerar er? Jag lyssnar på väldigt mycket olika musik i olika genrer som jag inspireras av. När det sen filtreras genom mig blir det ändå nåt eget av det. Ämnena är oftast relationer, förhållanden och politik.
Vad har ni att se fram i mot, den närmsta tiden? När det gäller spelningar är det ju väldigt ovisst framöver med Corona men vi ser definitivt fram emot att släppa singlar och album de närmaste månaderna. Håll utkik!
Vad har ni för internet sidor?
Vad är ert motto? vi har inte formurerat nåt motto men min ambition är att fortsätta hävda min rätt att framföra musik och bli lyssnad på och uppskattad i en alltför ungdomsfixerad bransch.
Har ni en bucketlist? / Vad står de på den i så fall? Att få nåt slags break och erkännande. Få många streamningar, radiospelningar och bra recensioner. Fler och större spelningar, gärna på festivaler där vi får möta publik som inte skulle hört oss innan.
Har ni något att till lägga? Lyssna gärna på låtarna! Det är väldigt hög kvalitet på låtskrivandet och rätt lättillgänglig musik som jag tror många skulle gilla om de tar sig tid att lyssna. Tack för att jag fick intervjuas på din blogg och keep up the good work!

Kommentera här: