intervju med Engraved
Vad står "Engraved" För? Om du tänker på någon innebörd i namnet utöver den raka översättningen "graverad", så ingen egentligen. Vi hette Apathy från början och ville byta namn när vi övergick från trashmetal influerad döds till melodisk dödsmetall. Namnet var ett av flera på en lista jag och dåvarande leadgitarristen Rikard Sandberg spånat fram. I slutändan vann Engraved, varför minns jag inte. Det är ju tjugo år sen nu. Jag minns att "In Flames" var ett av våra föreslagna alternativ, vilket ju känns smått humoristiskt såhär i efterhand.
Vem startade bandet?/Hur bildades ni? Det var jag och en kille som hette Joe samt en tredje kille vid namn Ulf som började ha idéer om att starta någon form av thrashmetal-band. Vi gick alla på samma gymnasium där i början på 90-talet, Dragonskolan i Umeå. Jag och Joe raggade snabbt upp en klasskompis vid namn Martin Runzell som skulle spela bas och Ulf hittade en trummis som hette Emanuel. De andra killarna i bandet ville inte ha med Joe så han rök däremot och istället tog jag och Ulf in en gemensam granne, Rikard, som kompgitarrist. Apathy som i döpte oss till spelade in en demo, sedan kände jag och Rikard att bandmedlemmarna stretade åt för många olika håll, så vi hoppade av och grundade Engraved tillsammans. Martin var med i början men hade svårt att ta sig till repningarna då han bodde utanför Umeå, i Vännäs. Vi började ta in sessionmusiker istället och lånade polare från andra lokala band som Nocturnal Rites, Ancient Wisdom och Disorge. Största problemet var att få en permanent trummis, men till slut fiskade vi upp Mattias Grahn från punkbandet Magpie, långt innan han började spela för Naglfar.
Berätta en kort presentation av vilka ni är? Idag består vi av mig, Johan, och Martin egentligen. Vi har gästmusiker och vänner som hjälpt till med produktionen, men i stort sett är det vi två bara. Vi pluggade ihop på gymnasiet och gillade hårdrock båda, så det var naturligt att vi connectade tidigt. Sen har vänskapen hållt i sig.
Hur gamla är ni? Alldeles för gamla och gubbiga för vårt bästa kan man väl säga. 40-års festen är inte långt bort.
Förklara för dom som inte hört er, hur låter eran musik? Tidig Engraved drar sina rötter tillbaka till Sveriges dödsmetallscen och influenserna var mycket Entombed, Dismembered och Carcass samt idéer man snappade upp från de andra lokala banden. Umeå hade en väldigt tajt scen, oavsett vilken typ av metal man spelade och det var svårt att inte influeras speciellt då vi lånade musiker från de andra banden i perioder. Vi utvecklades rätt tidigt åt att skapa vår egen melodiska nisch i dödsmetallen. Det soundet finns väl kvar idag också, men vi har ett bredareperspektiv. På Ashes-demon från 2010 försökte vi få in lite mer traditionella rock-riff i musiken bland annat. På Days We Dread valde vi att slå ännu bredare och blandar genre-influenser hejvilt. Men det är och förblir melodisk dödsmetall som står på stadig grund i vårt svenska dödsmetall-ursprung.
Vart var erat första gig?/Vart var erat senaste gig? Första uppträdandet var på en av många lokala ungdomsgårdar i Umeå någon gång runt 1993. Idag däremot är vi av rent praktiska skäl egentligen ett projektband. Skulle någon betala oss hutlösa summor pengar för att uppträda skulle vi inte ha problem att dra ihop musiker till en show, men det är inte vårt mål egentligen. Vi vill bara skapa bra musik när lusten och inspirationen faller på. Därför var vårt sista gig en spelning där vi uppträde med en ganska blandad kompott artister, såsom Dark Side Cowboys vårvintern 1996. Bästa spelningen vi hade var dock en lokal sådan 1995 med Dissection, Naglfar och Gates of Ishtar bland annat.
Vem skriver låtarna?/vem gör musiken? På 90-talet var det Rikard Sandberg som stog för det mesta låtskrivandet även om Andreas Nilsson (Naglfar), Fredrik Mannberg (Nocturnal Rites) och Martin bidrog med några riff och idéer här och där. Idag är det Martin som skriver all musik, spelar in, sen lyssnar vi båda igenom det och funderar på hur det ska låta bättreoch så skriver han om musiken efterhand tills vi är nöjda, och då går vi in i en riktig studio.
Vem har bäst humor? Ärligt talat tror jag vi har lika jävla dålig humor båda två.
Bra och dåliga sidor med bandet? Det som är både bra och dåligt är ju att vi är ett projektband. Det är en lösning som passar oss bra just nu då Martin har sitt punkband Kardinal Synd som han prioriterar trots allt. Nackdelen är ju att vi som projektband har svårare att göra oss kända, få folk att upptäcka oss då vi inte spelar lajv sen vi lade bandet på is i slutet av 90-talet. Vi startade ju upp det igen i slutet av 2009, över tio år senare. Endast de riktigt insnöade tapetradarna kommer väl ihåg gamla Engraved idag. Namnet gör ju ingen glad heller, idag finns det lika många band som heter Engraved ute i världen som det finns alkisar på Umeås busstation. Alldeles för många helt enkelt. Men det finns någon form av stolthet som gör att vi behåller namnet, plus att det ju sitter ihop med musiken i sig.
Vad fick er att börja med just "Melodic Death Metal"? Det var en ganska naturlig utveckling egentligen. Vi lyssnade alla på ungefär samma band där i början på 90-talet. Entombed, Carcass, Tiamat och Edge of Sanityvar viktiga liksom Power Metal band som Helloween. Morbid Angel och Dismember plöjdes väl lite av alla om jag inte minns fel. Rikard hade ganska vitt skilda influenser och lyssnade mycket på allt från Steve Vai, Atheist och tidig My Dying Bride till Stryper. Jag var helt insnöad på den brittiska scenen och vurmade starkt för Paradise Lost, Anathema, Sabbat och Skyclad.Melodiska influenser fann sig naturliga och blev en del av vår musik utan att vi egentligen snackat igenom det. Utvecklingen från traditionell dödsmetall kom som av sig själv, som en tyst överenskommelse.
Vilka är de viktigaste teman eller ämnen för de flesta av era låtar? Det varier lite, men vi utgår oftast från mörka teman, eller metaforer med mörk symbolik. Existensialistiska perspektiv har en tendens att dyka upp i våra texter på ett eller annat sätt. Men ta en låt som Harvest of the End, där temat är undergång. Symboliken i den låten grundar sig mycket i exploateringen av kol och olja som energiresurser. Sen har vi mer traditionella texter av mer demonisk natur, som Into the Rift.
Kör ni egna låtar eller covers? Den enda inspelade covern vi har är på Metallicas The Thing that Should not Be, men lajv har vi i det förflutna spelat covers på så vitt skilda låtar på band som Slayer, Paradise Lost, Edge of Sanity och Carcass.
Har ni släppt någon skiva eller singel? Nej, ingen fullängdare. Men vi planerar på att självsläppa nästa verk vi gör som ett album, men enbart distribuerad digitalt vi tjänster som Spotify och iTunes. Våra två senaste demos samt en samt en samlings-cd med våra tidiga låtar går däremot att ladda ned från vår hemsida.
Har ni gjort någon musik video? Tanken har slagit oss, men tid och budget har saknats. Tyvärr.
Hur gammal var du när du började med musik? Oj, ja då var jag väl 19-20 nåt. Resten i bandet var nåt år yngre. Vad har ni för drömmar med bandet? Ett skivkontrakt är aldrig fel, men tills dess är målet att bara göra bra musik som vi själva gillar och skulle lyssna på.
Vad har varit din största utmaning som ett band? Splittringen sommaren 1996. Det är ganska personligt, men det var en rätt traumatiskt del i mitt liv personligen. Inget jag vill gå in på i detalj, men det var lite för mycket dåliga saker som hände på en och samma gång. Så när Rikard lämnade bandet orkade jag inte hålla ihop bandet och hitta en ny gitarrist att ersätta honom med så det rann bara ut i sanden. Väldigt bittert för vi höll på spela in en ny demo som var mer eller mindre halvfärdig. Tyvärr försvann den med Rikard. Kanske att Fredrik mannberg har kavr nån kopia av materialet, men jag själv kom inte ens ihåg idag hur det lät.
Vad heter ställena ni kan spela på i ”umeå”? De vanligaste ställen band brukar uppträda på i Umeå är Folkets Hus, Gamla Slakteriet och Hamnmagasinet. Vi brukar årligen ha två bra Metal-festivaler, Forlorn-fest som satsar på Black Metal och den större festivalen House of Metal som är nu i början på mars. I år uppträder band som Napalm Death och Hatebreed med flera.
Hur tycker du det är att bo i Sverige idag? Sämre än då på många sätt. Färre ungdomsgårdar för unga talanger att uppträda på, sämre socialt skyddsnät för alla och stor och ökande arbetslöshet samt ett utbildningsväsen som försämrats extremt på bara ett decennium.
Vilka är era 2 stora favorit låtar ni gjort? Vet inte vilka Martins är, men mina två personliga favoriter är Beneath the Skin of Yours från -95 och The Ressurection of Dr. Ephraim Anarius drake från senaste demon.
Vad har ni medverkat i tidigare? Jag har inte varit med i några andra band än Apathy och Engraved, även om jag gästsjungit i andra sammanhang, bland annat för tidigare nämnda punkbandet Magpie. Martin är och har varit aktivt i en massa andra band däremot. Mest nämnvärda är väl Taedeat, Dark Side Cowboys, Deathchamber och Kardinal Synd.
Vad jobbar ni med förutom bandet och musiken? Jag har för tillfället praktik på ett e-handelsföretag men är också redaktör på tv-spelsajten Skillpoint.se. Martin är Webbdesigner på Folkets Hus och har även eget webbdesignföretag.
Vad skulle ni göra om musiken inte fans? Dö av tristess förmodligen.Vad vore mänskligheten utan musik? Ingen kreativitet, ingen inspiration.
Vad är bästa bandet ni sätt live? Jag skulle nog säga Behemoth för min del. Martin hävdar Slipknot.
Vad är ni rädd ska hända er i framtiden? Att kreativiteten dör ut skulle jag nog hävda. Oavsett om det handlar om Engraved eller musik i övrigt eller rent generellt. Vi är båda kreativa själar som ständigt behöver kanalisera våra idéer och påhitt.
Vad driver ett band som inte är jättekända och lever på det att fortsätta att spela?Just den kreativiteten. Vi skapar bara ny musik när den infinner sig, och det är lite tanken med Engraved idag. Vi gör något när lusten och inspirationen kommer. Inget tvång. Att bli känd är inget självändamål, det är bara en bonus om det skulel hända. Att sprida musik till folk som gillar musik däremot, det är skäl nog att fortsätta.
Vilka länder har ni spelat i? Vi har aldrig spelat utanför Norrland faktiskt, tråkigt nog.
Vad tycker ni om att de går att ladda ner musik från internet i stället för att de köper skivor? Vår musik är gratis att ladda ned, det säger väl en hel del?Skulle vi släppa ett riktigt album med ordentlig skulle vi nog bara distribuera den digitalt via streamingtjänster som Spotify däremot.
Vad är din syn på skivindustrin idag? Korrupt. Trent Reznor summerade det ganska bra när han sa "One of the biggest wake-up calls of my career was when I saw a record contract. I said, 'Wait - you sell it for $18.98 and I make 80 cents? And I have to pay you back the money you lent me to make it and then you own it? Who the f**k made that rule? Oh! The record labels made it because artists are dumb and they'll sign anything' - like I did."
Har någon av er låtar publicerats? Vi har själv publicerat Days we Dread digitalt, men jag är osäker på om det du menar med frågan.
Vilken bild tror du att din musik förmedlar? Det är väl egentligen upp till lyssnaren att avgöra hur han eller hon vill tolka vår musik. Syftet är dock att få folk till sjävlreflektion. Jag tror ändå det är något som folk som lyssnar på mörkare eller hårdare musik redan gör egentligen.Evig kärlek och sex-referenser lämnar vi åt mainstream-industrin och sellouts.
Vad var en av dina bråkets stunder som ett band? Vi har egentligen aldrig haft några regelrätta bråk inom bandet. Enda bråket var väl i uppbrottet från Apathy, vilket skapade en hel del bittra känslor hos de bandmedlemmar jag och Rikard lämnade bakom oss.Helt förståeligt, men också oundvikligt då bandet inte längre delade samma vision.
Vad har ni för internet sidor? www.engraved.se
Är det lättare att hämta inspiration från äldre band än band som är aktiva idag? Det spelar ingen större roll. Vi lyssnar på ganska vid och bred musik idag båda två. Oavsett och det handlar om rock, pop, industri och synth, gammalt eller nytt. Inspiration kommer när den kommer från alla möjliga källor.
Vad har ni för planer för framtiden? Tanken är att spela in minst en till demo eller kanske ett album i egen regi. För tillfället är det två faktorer som står i vägen för detta och det är tid och bristande ekonomi.
Vilka råd skulle du ge till andra band? Beror väl på vad bandet i fråga vill uppnå. Vill man bli störst bäst och vackrast har jag inte så många goda råd att ge. Det är inte vår expertis. Allt jag själv önskar är att andra band jag lyssnar på är ärliga med det de gör däremot. Att musiken är deras egen och genuin.