intervju med Bronkko

Personliga frågor om bandet och deras medlemmar:

Har ni spelat i något tidigare band?Ja, vi har spelat i rätt många olika band allihop.

Hur kommer de sig att ni började komma in på musik området?Jag kan bara svara för mig själv, men i mitt fall var det en mix av musikintresserade kompisar och en mycket omtyckt musiklärare som jag hade när jag gick i högstadiet.

Vad heter ni?/ Vem spelar vad?/ Hur gamla är ni?

Tobbe Petterson - Trummor, Erik Forsell - Bas, Johan Nordlander - Orgel och Piano, Johan Karsikko - Gitarr, Henrik Kjellberg - Gitarr och Sång och vi är alla mellan 40 och 50 år, ca 250 år tillsammans eller nåt. Lite äldre än franska revolutionen…

Har ni haft tidigare medlemmar?Nej

Gjorde ni musik redan när ni var små?Ja, som jag minns det så gjorde jag låtar innan jag kunde spela något instrument över huvud taget.

Vart kommer ni ifrån? Mellanbygden (från Umeå upp till Skellefteå i lagoma doser)

Vilket år startades bandet? 2011

Vad spelar ni för musik stil? Den musik som vi växte upp med vilket är -70  och -80 tals rock med mycket gitarrer orglar och pianon i en smaskig mix.

Vad inspireras ni av? Bra låtar och livespelningar.

Hur ofta repar ni? Så ofta vi kan och behöver, vi repar gärna lite i onödan också.

Vart repar ni? I Johans (Gitarristen i bandet) kombinerade repis och studio utanför Lövånger.

Hur har ni utvecklats sedan ni började med musiken? Musikaliskt så tycker jag vi har kommit en bra bit tillsammans sen vi började med Bronkko, får vi nu ett par decennier till på oss så kommer det här att bli riktigt bra!

Har ni något annat intressen eller jobb utanför bandet och musiken? Bronkko är inte ett heltidsband men alla har nog musik och musicerande som huvudsakligt intresse.

Ni söker bokningsbolag, vad har ni för tankar och krav runt det? Vi söker inte bokningsbolag även om det låter grymt skönt att slippa hålla på med sånt.

Frågor om eran musik och texter:

Hur kommer de sig att ni gör musik?Jag tycker det är roligt att skriva och spela in låtar, det är en kick att forma något från ingenting till en färdig låt.

Vad handlar era låtar om i de stora hela? Inga särskilda teman som jag själv vet om i alla fall, det kan vara vad som helst.

Vem skriver texterna?Jag

Vem gör musiken? Jag, sen arrar vi och gör klart tillsammans när vi spelar in. 

När ni ska göra en låt börjar ni med musiken eller texten? Det är olika, ibland har man en musikalisk idé om en låt först, ibland tvärtom och ibland kommer båda samtidigt. Jag tycker det brukar bli bäst när både text och musik kommer samtidigt.

I vilken miljö brukar ni göra era låtar?Jag är verkligen astråkig i mina svar känner jag men igen: inget särskilt ställe, man får en ide´ i badet, i bilen, när man håller på att somna eller när som helst och då försöker man spinna vidare på den idén.

Spelar ni bara egna låtar live eller även covers? Nej vi spelar några covers också. Några låtar översatta från Engelska till Svenska (dom finns på soundcloud, Litium åt Folket, men inte utgivna i övrigt) och några andra som från början var skrivna på Svenska av andra artister/låtskrivare, dom kör vi i originalskick rakt av.

Vilket språk sjunger ni på? Svenska

Vad inspirerar er till att göra musik? Jag gillar hela processen: skriva, spela in, spela live. 

Frågor angående era spelningar och liknande uppträdanden:

Hur många har kommit som minst på era konserter? Vi har gjort spelningar när vi har varit fler på scenen än det har varit publik i lokalen. Jag tror till och med att vi har varit grymt bra på nåt sånt gig nån gång.

Hur många har kommit som mest på era konserter?Jag vet inte men typ 500 kanske.

Vilka åldersgrupper dras oftast till era konserter?Jag tror att rockmusik live är ett område där det är rätt blandad publik rent allmänt. Dom som gillar slammer, gnissel, fantastiska och mindre fantastiska gitarrsolon, dålig luft, överpeppade musiker, baskaggar som känns i magen och att kolla på folk som gillar samma sak.

Spelar ni alltid samma låtar live eller varierar det? Beroende på hur länge vi lirar så kan det bli lite olika men ett par av låtarna är nog alltid med på listan.

Har ni något stam ställe där ni brukar spela? Här omkring finns det inte så jättemånga ställen att spela på men dom som finns försöker vi nöta ut så gott vi kan.

Vart har ni spelat i år? Vi har gjort ett par spelningar i Umeå men just nu håller vi på att spela in så vi avvaktar lite med gig-jagandet.

Vart har ni planer att spela resten av året? Vi tänker först göra klart vår inspelning sen får vi se.

Frågor om era åsikter:

Vad tycker ni om att man laddar ner mer musik än att köpa skivor nu för tiden? Vi släpper endast våra grejer digitalt vilket jag tycker är utmärkt utom möjligen att det är lite trist och låter lite sämre men man slipper ju en hel del rappel å andra sidan. Jag läste nånstans att försäljningen av vinyl har ökat ganska mycket och det är ju fantastiskt. Vem trodde det för 10 år sen?

Hur tycker och tror ni musik industrin förändrats sedan de började laddas ner musik?

Jag tror att intresset för musik generellt aldrig har varit större och att det kommer att öka ännu mer.

Föredrar ni Nerladdad musik, kassettband, CD eller EP?Jag är lat och lyssnar nästan uteslutande på nätet.

Vad tycker ni om att de finns ålders gränser på vissa konserter? Jag tycker att det bästa vore att alla, oavsett ålder, fick gå på alla konserter.

Varför tror ni att de är de? Många ställen som har live-scen (i alla fall mindre spelningar) är restauranger och barer med utskänkningstillstånd som dom måste hålla koll på.

Är det lättare att hämta inspiration från äldre band än band som är aktiva idag?

Nej

Vilka har varit erat största hinder?Ingen och inget har tack och lov hindrat oss från att göra nånting som vi har velat göra.

Vilka råd skulle du ge till andra band och artister?Jag skulle inte ge någon några råd alls.

Hur taggar ni upp inför en konsert? Det brukar inte behövas någon upptaggnings-process, det går av sig självt.

Nyheter och uppdatering:

Har ni nytt material på g? Ja, vi spelar in nytt material nu.

Vad har ni för internet sidor?

Facebook: https://www.facebook.com/pages/Bronkko/170781873062617, sen kan man hitta oss på Soundcloud (sök på Bronkko så poppar vi förhoppningsvis upp) och en video finns att kolla på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=sZ0Aw31hF5Y

Hur får man tag på er? Skicka meddelande på Facebook eller skriv till: [email protected] 

Vad har ni för planer för framtiden? Få färdigt inspelningen och kanske ge ut det om det blir bra.

Har ni något att till lägga? Rock on!

Kommentera här: