intervju med The Casuals

Har ni spelat i något tidigare band? Alla medlemmar har ett mångårigt förflutet inom blues- och rootssvängen. Samtliga har också på olika sätt ingått i Sture Elldins band. Tre av oss var även med i Paul & the Bad Kays, som spelade ihop under några år.
Vad heter ni? /vem spelar vad? Vi kallar oss the Casuals och består av Martin Bällgren- sång, Conny Aidanpää – gitarr, Erik Billander -bas och Tommy Johansson – trummor. I bandet ingår även piano, men pianostolen är ledig för tillfället.

Har ni haft tidigare medlemmar? I bandet ingick tidigare Magnus Rydh på piano, men han har tyvärr valt att hoppa av bandet.

Vilket år grundade ni bandet? Jag bildade egentligen bandet redan år 2006, då under namnet Conny & the Casuals. Jag ville spela en form av tidig, gitarrbaserad 50-talsblues. Efter att backat upp munspelare i över tio år vill jag spela Guitar Slim, Johnny Guitar Watson, T-Bone Walker och sådant som jag gillar. Tanken var att jag skulle sätta ett gig och sedan ringa in folk jag ville spela med, därav namnet. Till första spelningen ringde jag in Mr Bos kompgrupp the Voodooers och Al Tehlers sångare. Dom hängde sedan med på alla gig vi gjorde under dom åren, så särskilt ”casual” blev vi aldrig. Litet drygt 10 år senare återuppstår bandet med samma sångare, men med andra kompmusiker. Namnet kändes nu aningen jönsigt och jag är inte heller någon vidare frontfigur. Vi droppade därför Conny-delen av bandnamnet och startade upp igen.
Vart kommer ni ifrån? Vi är baserade i Göteborgsområdet, även om ingen av oss kommer från staden från början.
Vad föredrar ni att kalla er musik stil? Blues och rhythm & blues av 50-talssnitt.
Vart har och ska ni spela i år? Ingenstans! Det var ingen idé att trycka upp några turnétröjor i år om man säger så…     
Har ni nytt material på g? Kanske. Jag samlar ständigt på riff och är dom tillräckligt bra spelar jag ibland in dom på min iPhone bara för att inte tappa bort dom.
Vad har ni för framtids planer? Inga. Bluesen är stendöd. Vi älskar dock musikformen och kan inte låta bli att spela. Nästa år står vi säkert på någon scen igen.
Vad har ni för internet sidor? Vi har vår Facebooksida och det är också allt. https://www.facebook.com/The-Casuals-2070185056535841
Har ni något att till lägga? Tack för att du hörde av dig! Hoppas att någon har glädje av att läsa om oss och att du håller fast vid din dröm!

Kommentera här: