intervju med AUX ANIMAUX

Har du spelat i något band tidigare? Ja, jag jobbade som yrkesmusiker (basist) i olika band innan jag flyttade till Sverige. I Sverige har jag jobbat endast med mitt eget projekt aux animaux.
Vad heter du?/ vilket instrument utövar du? Jag brukar använda artistpsydonymen Ghosty. I aux animaux spelar jag elbas och theremin samt sjunger. Annars kan jag även spela gitarr och synth.
Vilket år började du med musiken? Oj, året minns jag inte men jag började när jag var tonårig i alla fall.
Vart kommer du ifrån? Jag föddes och växte upp i Istanbul. Jag flyttade till Stockholm som vuxen och valde att stanna för jag trivs i Sverige.
Vad föredrar du att kalla din musik stil? Just nu håller jag med på synthwave, nån slags elektronisk musik som drar sin inspiration från 80 tals synth musik. Men jag tänker börja göra låtar åt dark wave hållet som också drar inspirationen från 80talet men låter betydligt mörkare.
Vart har och ska du spela i år? Under 2019 än så länge har jag spelat i Stockholm 3 gånger, hos Klubb Död på Scalateatern, hos Dramaten som förband till Moto Boy samt hos klubben Synth After Work. Jag har även spelat i Göteborg med Moto Boy. Jag har spelat i England, London och Bristol samt jag spelade i Köpenhamn. I November blir det ytterligare en Köpenhamn spelning där jag öppnar för Hante. som jag älskar. Under 2020 kommer nya EP:n släppas och det planeras en turné kring den. Än så länge enda spelningen jag kan utannonsera är den hos W-fest i Belgien.
Har du nytt material på g? Jo, en EP med nya låtar släpps förhoppningsvis i februari. Där ska man kunna höra thereminen mer än de tidigare låtarna som jag släppt.
Vad har du för framtids planer?
Som sagt vill jag göra nya låtar åt dark wave hållet. Jag ser mer potentiell där för mer live framträdande vilket är mitt mål med att göra musiken. Jag känner mig hemma på scenen och vill gärna göra det som yrkesmusiker igen.
Jag funderar även samarbeta med en producent då mitt tidigare bandmedlem slutade göra musik så jag fortsätter som soloartist men jobbar gärna en till för att få inspiration när jag skapar nya låtarna.
Vad har du för internet sidor? Just nu har jag ingen webbsida för jag tror inte att det behövs i Internetvärlden där  sociala media styr allt som gäller promo, events, mm. Jag brukar använda instagram, Facebook samt Youtube.
Har du något att till lägga? Ja, kan nämna att jag använder thereminen på scenen vilket publiken älskar. Det är ett instrument som inte alla känner till och jag brukar få många frågor kring det efter gigsen. Thereminen är den första elektroniska instrumentet och den enda instrumenten som man spelar utan att röra på den.

Kommentera här: