Intervju med Jiit

Har du spelat i något band tidigareJag har kört solo sen jag började rappa för typ fem år sen. Har gjort låtar med andra men alltid kört som soloartist.
Vad heter du? Jiit är namnet. Dom som känner mig kallar mig Jens. Eller det är rätt många som känner mig som kallar mig Jiit också för den delen haha.
Vilket år började du med musiken? Drog igång typ i början av 2014 så typ fem år sen.
Vart kommer du ifrån? Jag växte upp i Vårberg och Örnsberg i Stockholm. Jag föddes i Vårberg men flyttade till Örnsberg när jag var sju år gammal och sen dess har det varit Örnsbronx för hela slanten. För dom som inte vet är Örnsbronx en skämtsam omskrivning för Örnsberg. Har flyttat runt lite i Hägersten och har landat i Telefonplan nu men det är Örnsbronx i mitt hjärta tills den dag jag dör.
Vad föredrar du att kalla din musik stil? Vettefan. Jag rappar till beats om det som faller mig in. Vet inte om jag har någon särskild stil. Det som beatet framkallar inom mig rappar jag om. Blir väl ofta vin kvinnor och sång i och för sig haha men det finns undantag som ”Diamant” till exempel som handlar om när min mamma dog i mina armar.
Vart har och ska du spela i år? Inget inplanerat. Det jag brukar bli erbjuden är typ hamburgertallrik och gratis bärs och det gör mig inte så hype liksom haha. För att citera Dogge: ”Så ta din veggomat läsk och gratis bärs/för Latin Kings vi rappar bara för cash!/” Haha. Men det är kul att gigga. Har bara så mycket annat på gång i livet så lägger inte mycket energi på det. Den tid som blir över lägger jag hellre på att spela in nytt material i studion. Jag älskar verkligen att vara i studion och att stå i mickbåset. Det är något av det bästa jag vet. Så det är vin, kvinnor och sång som gäller eller rap, bitches och bärs som jag översatt det till i min låt ”Boom Cash” haha.
Har du nytt material på g? Jodå. ”Cosmonova remix” droppar typ när som helst. ”Telefonplan by night EP” kommer också snart. Sen har jag och Timmie Tat en fet EP på gång. Men han har tagit lite semester och gått i exil så den dröjer lite haha.
Vad har du för framtids planer? Vad det gäller musiken så kommer jag att rappa så länge jag tycker det är kul. Som en polare sa: ”Jag vill se dig spotta hårda bars när du är 60 och har vitt skägg”. Så jag kör vidare. Annars är mina vänner min familj så jag försöker lägga tid på dom och visa dom kärlek. Det har hänt många gånger att människor försvunnit ur mitt liv utan att jag tror att de förstått hur mycket jag älskar dom och det vill jag inte ska hända igen. Sen har jag levt som jag levt med mycket fest och allt vad det innebär så jag tar det mer chill nuförtiden. Var till och med ute och joggade häromdan hahaha. Blev till och med förvånad själv! Jag tog i och för sig ett par glas vin efteråt men kände mig ändå jävligt sund och vuxen på något sätt. Joggingturen var bara tio minuter men ändå. Har fan inte joggat sen jag var barn och spelade fotboll och innebandy. Var helt död efteråt haha.
Vad har du för internet sidor? Jag finns på Facebook: Jiit och på Instagram: Jiitmofos.
Har du något att till lägga? Det är otroligt roligt att se hur svensk rap utvecklas. Big up till alla som bidrar. Sen är jag ingen superstar men det händer ändå då och då att folk kommer fram på stan och det är alltid lika roligt att prata med er så stort tack till er och stort tack till alla som lyssnar och supportat genom åren!

Kommentera här: