intervju med Tess Rikardsson

Vad heter du? / Vart kommer du ifrån? Jag heter Tess Rikardsson, växte upp i Östersund men bor nu i Jönköping sedan några år tillbaka.

Hur kom du på idén att uppträda med poesi?  När jag var 15 år såg jag en tjej uppträda på en lokal talangtävling i Östersund. Hon heter Kata Nilsson och hon golvade mig med sin scenpoesi. Jag har skrivit dikter sedan jag var liten, men innan jag såg Kata hade jag aldrig tänkt på att jag kunde använda dem på scen. Sedan dess har jag också velat testa, men på grund av scenskräck vågade jag inte förrän jag var 21.

Hur gammal var du när du började uppträda på scen?  2016, året jag fyllde 21, ställde jag upp i en lokal Poetry Slam-tävling i Nässjö och vann (Poetry slam är en tävling i scenpoesi där du har 3 minuter på dig att framföra en egenskriven text). Då tog jag mig vidare till Länsfinalen i Jönköping och slutligen till Svenska mästerskapen i Poetry slam 2016. Sedan dess har jag uppträtt och tävlat till och från.

Vart har och ska du uppträda i år? Jag har uppträtt i Jönköping och i Hästholmen. Har inga inplanerade gig just nu!

Vad har du för framtidsplaner när de gäller uppträdandet? Nu har jag inte tävlat i Poetry slam sedan 2017, har bara uppträtt på olika evenemang. Jag saknar Poetry slam och målet är att tävla igen nästa år. I övrigt tycker jag om att uppträda då och då som en hobby. För mig är själva skrivandet det viktigaste just nu.

Vad har du för internetsidor?

Facebook: https://www.facebook.com/Tess-Rikardsson-1921652004725532/

Hemsida: https://tessrikardsson.wordpress.com

Har du några tips till andra som vill utväxlas inom samma stil som du? 

Om du vill utveckla själva skrivandet är mitt tips att gå ihop med några vänner, eller gå med i en skrivargrupp, där du kan träffa andra med samma intresse och få inspiration och tips av dem. Det är också ett bra sätt att hålla igång skrivandet mer regelbundet. Här i Jönköping till exempel har jag startat upp en poesigrupp, vi träffas var tredje vecka på biblioteket och skriver tillsammans. Alla är välkomna att joina!

Om du vill börja uppträda men tycker att det känns lite läskigt, kan du starta med att läsa upp dina texter för en eller flera kompisar. Du kan också testa att uppträda på en öppen scen! På öppen scen är formen mer fri, och ingen bedömer dig med poäng som de gör i en tävling. Men var inte rädd för att testa tävla! Både publiken och de andra som tävlar brukar vara väldigt stöttande och snälla.

Vad är det för typ av poesi?, dikter eller noveller?

När jag uppträder är det främst lite längre dikter som är mer som berättelser, fast med fokus på flow, metaforer och ibland rim.

Men jag skriver även kortare dikter och noveller!

Har du något att till lägga? Den här sommaren har jag fokuserat på novellskrivande, och en av mina noveller blev antagen till en novellsamling! Min berättelse heter ”Sitt still och le”, och novellboken kommer ut 21 september.

Kommentera här: