intervju med Freaky fairytale

Har ni spelat i något tidigare band? Många av mina vänner som spelat eller spelar med mig kommer från eller är verksamma i många fantastiska konstellationer, men framförallt är de flesta fina vänner som erbjudit oss en stund tillsammans.

Vad heter ni? /vem spelar vad?
Spindelhäxan (Spiderwitch): Benny Wallin. Sång, gitarr, bas, trummor, keys, munspel, bongos, tamborine, musik & text. (även studio, mixning, layout & omslag)

Gamla, nya & befintliga vänner jag har nöjet att leka med!

Maria Kyrkander ( Fröken Koriander) Text, musik, flöjt, kör, fiol & gitarr (och animation)

My Sundén: Kör

Tomas Pettersson: Keys

Nicklas Dahlgren: Trummor

Mikael Fernström: Bas

Mats Pettersson: Gitarr

Skuggan: Studio

Tomas Lanner: Röst.

Pauline Salzer: Arrangör.

Gustav Enarsson: Bas

Mathias Söderqvist: Trummor

Alex Lindroos: Klaviatur.

Marcus Cederlöf: Gitarr, studio & mix

Peter Stenström: Fiol & dragspel

Cecilia "Cissi" Jansson (C#i): Gitarr & kör

Hannes Olsson: Bas, text, sång & kör

Lena Andersson: Saxofon, tvärflöjt & kör

Håkan "Hund" Eklund: Poesi, text & Bilder.

Linnea Gustafsson: Text. Röst

Måns "Smuts" Svensson: Text.

Miriam Weise: Kör, flöjt & tambourine.
Liz Hellström: Text

Thomas Jonsson: Gitarr och bas.

Andreas "Adde" Hultgren: Trummor.

Marco Roth: Gitarr

Eva Anderberg: Film, saga & animation. Musik & sång.

Timja Anderberg: Skådis

Kajsa Malmborg: Rekvisitör

Ronny Larsson: Studio och mix Mantraramsor.

Kenneth Cosimo: Studio, mix & gitarr (med mera)

Johan Sunden: Gitarr

Skalman: Bas

Christian Olsen: Bas

Jan-olof Jonsson (Folkhögskole Janne): Gitarr

Peter Lindkvist: Bas

tomas lanner: Piano

Backwardman: Bas

"Och": Pekar Pelle, Vagona, Pippi Nyman, Kurt Wez, Glen Bazinger, Kebbe Kaizer, Heffaklumpen, planeten Venus & Ona Plommonstop

Omslag & övriga bildkonstnärer som deltagit:

Håkan Eklund, Pernilla Hiljanen, Eva Anderberg, Tova Anderberg Wallin, Tomas Lanner, Kim Larsson, Josef Stark, Per Blomkvist, Pontus Wallstedt, Jonna Palm, Rickhard Nilsén, Måns "smuts" SVensson, Andreas "Adde" Hultgren, Erina Falk, Caroline Wikman

Vilket år grundade ni bandet?
Olika band och grupperingar, har funnits under olika tider.
Men lite Milstolpar skulle jag säga är 2012 för Spindelhäxan ...& Freaky fairytale band 1995 som var startskottet för soundet jag började min jakt på.

Vart kommer ni ifrån? Jag är gjuten i Bergslagens skogar och alla andra kommer från överallt & häromkring.

Vad föredrar ni att kalla er musik stil? Beroende på gruppering men psycha-progg är något jag fastnat för som samlingsnamn. Men annars alternative, 70tal, sing & songwriter, punk, rock, metal, country, jazz, teater, komedi, poetiska äventyr, meditativa ljudlandskap, politiskt, ”stoppa in huvudet i ett vattenfall”, sexhäxa & Octahäxa...osv osv

Vart har och ska ni spela i år? Lite häromkring. Är mest studiobaserad just nu, det är i replokalen & studion jag trivs bäst, men live är underbart, men mycket jobb som inte riktigt får vågskålen att slå över alltid.

Har ni nytt material på g? Alltid, det är en princip. Att vara samurai-svärds tillverkare & vara ute och sälja sitt första svärd känns inte som en väg för mig. Jag likställer mig verkligen inte med en samurai-svärd mästare, utan det är ett förhållningsätt. Jag arbetar med ett hantverk, en musikalisk-kung fu i jakt efter den gyllene strängen & klangen av det som är jag. Ibland själv och ibland med andra.

Vad har ni för framtids planer? Ja förutom att så smånigom dö, försöka fullända mitt uttryck.

Vad har ni för internet sidor? 

Inga, finns på facebook där releaser & löpnade information finns. Så länge jag nu orkar vara i den soppan av förvirrade mähän till gap-apor & som en egen idiot-krydda -”mig själv”, så skär reflektionen av mig själv som rakblad i ögonen & blodet på händerna går inte att tvätta bort längre.
Vill jag verkligen delta i denna syntetiska snetrip av ”upphöjt”-tänkande, Gaya, som blivit en perveterad sadist i en sandlåda med likatänkande avskrap till oss.

Har ni något att till lägga? Hmmm, ett tillfälligt fritt ord i cyberrymden. Det finns mycket att välja mellan & vad är viktigt för mig just nu? Omvärlden är en kakafoni av ett klimatet som briserar och hur vi står lamslagna, fastbojade, fastkopplade, uppspikade i kapitalismens namn, där vi står i kö att få smörja vårt krås & i väntan på det speglar vi oss i en selfie & visar den för andra som speglar sig i en selfie. Kön leder inte till någon ”smörjning av kråset” utan är en fålla i kapitalismens rovdrift på mänskligheten & en ständig exploatering av naturen. En våldtäkt som de flesta av oss vill bidra i till på ett eller annat sätt & skulle vi erbjudas en plats på golvet vid foten av maktens-tron så skulle vi inte tveka en sekund att sälja ut alla och allt för den osläckliga törst av girighet vi bär på. Värdegrundlösa vandrar vi osaligt jorden i otacksamhet

 

 

 

Kommentera här: