intervju med Almost DEAD MEN

Har ni spelat i något tidigare band? Vi startade i slutet av 70-talet". Det var från 76 till 82, ungefär. med band som Rävjunk, The Sleep, The Stain, N-Liners, Gabba Heys, Throwmesome Bowie och Poppers. Flera av banden finns beskrivna i antologin ”NY VÅG – Svensk Punk / New Wave / Synt 1977-1982” av Peter Kagerland, som gavs ut 2012.

Vad heter ni? / vem spelar vad?
Vi kallar oss Almost DEAD MEN:
Sören G Andersson, sång
Matts Bergkvist, trummor
Magnus Larsson, gitarr, sång
Jan Sandred, bas, sång
Tom Stenström, gitarr, sång

Har ni haft tidigare medlemmar? Nej.

Vilket år grundade ni bandet?
Vi startade sommaren 2017 över några öl i hotell Hörnans lobby i Uppsala.
Initiativet till Almost DEAD MEN kom från Sören och Tom, som under många år funderat på att starta ett nytt band. Tanken var att spela skitig rock and roll, i stil med banden på sjuttiotalet som Dr. Feelgood, Dead Boys och Dictators.
Bitarna föll på plats när Jan hörde av sig och tyckte att det var en bra grej att starta, så att han äntligen kunde få en anledning att köpa en Marshallstack.
Då tog Sören kontakt med sin gamla partner-in-crime Magnus, som spelat med honom i Rävjunk och The Sleep. Magnus tackade genast ja till erbjudandet.
Sen var utmaningen att hitta en trummis i Uppsala som kunde lira den här typen av musik. Efter att vi funderat igenom situationen kom vi fram till att det bara finns en person i stan som kunde fylla den positionen och det var Matts.
På den vägen är det.

Var kommer ni ifrån? Uppsala

Vad föredrar ni att kalla er musikstil? Det är nån slags neoprotopunk.

Var har och ska ni spela i år?
Vi planerar först och främst att ha en releasespelning för den kommande LPn i Uppsala slutet av april.
Det är mycket enklare att få spelningar om man samarbetar med andra band. Därför har vi ett samarbete med Stockholmsbandet Human Error i projektet Almost Human Tour https://www.facebook.com/AlmostHumanTour/  Vi diskuterar också samarbeten med andra band.

Bästa konsertminne? Vår premiärspelning med sjuttiotals-speakeasy-tema i en lagerlokal för enbart inbjudna, var speciell. Vi trodde det skulle komma kanske 40-50 personer för att se på ett helt okänt band, men det kom över hundra anmälda. Vi grejade allt själva: byggde upp scenen med Europapallar och spånskivor, lånade PA, ljus och fixade ljudtekniker. Det var DIY Big Time.
Sen var det ”Kön-till-baren-som-gick-genom-hela-lokalen-och-ut-på-gatan”-giget där vi slog alla publikrekord.

Har ni nytt material på G?

Vi spelar nästan enbart egna låtar och förlägger allt material på vårt eget förlag Bogus Records.
Vi har precis lanserat en EP i CD-format med låtarna Lady in White, Dirty Game och A Brilliant Future Wasted Growing Up. Den finns att köpa i utvalda skivbutiker och här på nätet: https://www.facebook.com/commerce/products/2956896784348737/
A Brilliant Future Wasted Growing Up blir också titeln på den första LPn som släpps på vinyl på Open Mind Records i Uppsala i slutet av april, om allt går som det ska.
Titeln var för övrigt det vinnande bidraget i en tävling som vi utlyste på Facebook.

Hur utför ni ert arbete, när de gäller er musik?
Våra influenser är främst rockband från sjuttiotalet, innan det kallades punk. Men vi gör lite som vi känner för och influeras även av helt andra typer av artister. Det hela blir en egen mix av gammalt och nytt.
Även om det oftast är Sören som skriver texterna och Tom som kommer med låtidéer, så bidrar alla till att utveckla låtarna. Det är ett teamwork.
Vi lever inte på musiken och har förmånen att kunna välja att bara göra det vi gillar, framförallt spela live.
Att spela i band idag är en helt annan grej än bara för tio år sedan. Vi gör allt själva, från skivinspelning och mixning, till att ha koll på upphovsrätt och licensjuridik. Förr förlitade man sig på skivbolag. Idag är det helt nödvändigt att göra allt själv för att komma någon vart. Musikbranschen är fortfarande hitorienterad, med några få stora artister. Men musiken på hitlistorna är industriellt framtagen av produktionsteam och inte av enskilda artister. Mindre nogräknade skivbolag köper lyssningar på hitlistorna för att få en bättre placering. En oetablerad artist får mycket svårt att slå igenom.
Om bokningsbolagen bara jobbar med några få stora artister, så minskar även antalet spelställen. Mindre kända artister och små spelställen som pubar bortprioriteras till förmån för stora kommersiella festivaler och konserter. De flesta bokningar som mindre kända artister blir erbjudna, sker via egna kontakter och ofta utan att få betalt för sitt arbete (”showcase-gigs”).
Men situationen har också gjort att det skapats nya möjligheter för helt nya typer av moderna företag som vi anlitar, exempelvis nätdistributörer som Ditto, Reverbnation, TuneCore och DistroKid. Och det finns nya typer av bokningsbolag på nätet som svenska bokningsplattformen Gigital.com och tyska Gigmit.com, där vi ligger. På dessa möts artister utan mellanhänder och kan göra affärer på rättvisa villkor. Vi distribuerar vår musik genom amerikanska Ditto Music, som publicerar på drygt 40 nätsajter, som Spotify, iTunes, Amazon, mm. (Exempel: https://ditto.fm/heres-to-the-dead).
“The major record labels these days are like dinosaurs sitting around discussing the asteroid. They know it’s going to hit. They don’t know when, they don’t know where it’s coming from.” – Paul McCartney

Vad inspirerar er? Vi kan inspireras av lite vad som helst. Texterna kan vara kommentarer till samhällsklimatet, men också bara utgå från ett klassiskt rocktema om olycklig kärlek och brännvin. Ibland startar det bara med en cool låttitel.

Vad har ni att se fram i mot, den närmsta tiden? LP-releasen. Vinyl är framtiden.

Vad har ni för internetsidor?
Facebook: https://www.facebook.com/almostdeadmen/
Spotify: https://open.spotify.com/artist/4yJTqfJB1L3yPtXORjZktf?si=seA3r7nLRIyIYve91wuRDg
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCAbSWQGYeraeugUSk3V7C8w
Instagram: https://www.instagram.com/almostdeadmen/
Patreon: https://www.patreon.com/AlmostDEADMEN

Vad är ert motto? "Hur svårt kan det va?"

Har ni en bucketlist? / Vad står de på den i så fall? Vi ser alltid fram emot nästa repetition. Man vet aldrig vad som kan hända.

Har ni något att tilllägga? 

“The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There’s also a negative side.”
-- Hunter S Thompson

Kommentera här: